Röd belgisk ale

Hej alla
Ja då menar jag inte västra flanderns röda, utan är mera ute efter att försöka få till något i stil med Leffe Radieuse. Tänkte att en skimrande rubinröd brygd kunde passa fint till den rödhåriga kärestans kalas i augusti. Och nu när jag inte är så mycket inne på underjäst, har jag märkt att lite mera neutrala belgiska ales, bière de garde och sådant faller även mera ovana öldrickare på läppen. Att servera en dubbel-ipa på ett sådant party får ju bara folk att undra vilket universum man kommer ifrån.
   Men så var det det där med den röda färgen. Jag har haft funderingar åt wienermalt som jag har hört skall ge en röd lyster. Men jag har aldrig sett ett belgiskt recept med sådan malt i. Är det helt fel för denna typ? Eller hur stor andel skall man ta för att få bra färg? Vet inte hur Leffe bär sig åt för att få fin färg. Finns det andra knep?

tacksam för tips
JP

Sv: Röd belgisk ale

Karamellmalt gör en hel del för färgen:
http://shop.humle.se/se/art/carared-wey … l-1-kg.php

Har provat carared för länge sedan, och jag tyckte inte jag fick riktigt det röda slutresultat jag förväntat mig. Det kan i och för sig finnas andra förklaringar till det.

En liten liten mängd rostat korn i en annars ljus öl drar också mot det röda hållet. Jag skulle nog föreslå att prova dig fram den vägen.

Think globally. Drink locally.

Ambermalt alt. lite lite svartmalt i ger också röda toner.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Koka vörten länge - kanske en timme extra innan humlen åker i - givetvis ingen pilsner- utan en mörkare vört från början pga rekommenderade malter enligt ovan.

Darl Crsytal malt och Special-B gör brygden snyggt röd.  Kombinera det med lite Melanoidin malt eller aromatic, sikta på en ebc-nivå mellan 28 och 38.

Rostat korn ger också röd färg men man får passa sig för att det inte blir för mtcket.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tack alla för benäget bistånd.
   Jag läser och begrundar. Många goda råd blev det på vägen.
JP