Snabb fråga om lukt

Förbereder just nu en första provölbryggningen och har en fråga jag inte kunnat läsa mig till: Ungefär hur mycket kan man förvänta sig att jäsningen av en ale luktar? Är det orimligt att jäsa i en lägenhet?

Sv: Snabb fråga om lukt

Hejsan ,
Nej då , det luktar inte alls illa , jag tycker tom att det doftar gott och det går utmärkt att jäsa i lägenhet utan problem varken för sej själv eller för grannarna ( såtillvida man inte jäser 10 hektoliter , för då kan det blir en aning för mycket :-)

Sv: Snabb fråga om lukt

Det förutsätter då att det är en ale som ska jäsa, en lager kan lukta rätt sunkigt, ruttet kött och liknande aromer som kommer från svavelföreningar.

Sv: Snabb fråga om lukt

Ruttet kött? Det har jag då aldrig upplevt när jag har gjort lager. Visst är det lite mer doft av en lager men inte särskilt mycket. Sen gör man ju den (oftast) i ett stängt utrymme.

Om du är riktigt orolig eller om det är som det brukar att andra levandes i samma boning är orolig så köp ett jäsrör med aktivkol tillsats. De ska enligt hörsägen plocka bort både det ena och det andra. Har dock aldrig testat själv då det inte är något som helst problem med doft.

/Hans

Sv: Snabb fråga om lukt

Jag har både en klagande fru och en klagade 10-årig dotter, och när jag brygger sätter dom igång.  Både den söta maltdoften såväl som den blommiga humledoften är en stank i deras överkänsliga näsor.  Men aldrig har jag hört dom klaga på doften av en jäsande öl. You're home free, mate!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Snabb fråga om lukt

Jag har hört mycket men , ruttet kött är första gången jag hört något sådant . MEN , MEN .......

Sv: Snabb fråga om lukt

Ett kolpulverjäsrör tar bort lukt bra tycker jag. Har bara använt den för jäsning av vin.

Sv: Snabb fråga om lukt

Instämmer med de flesta föregående talare. Det luktar bara [gott!] när du stoppar näsan ovanför jäsröret och andas in precis när det kommer bubblor. Det gör jag rätt ofta under jästningen, man är ju nyfiken. smile

Du kan ju alltid ställa hinken i badrummet om du är orolig ändå, där är man väl lite mer tolerant med avvikande dofter och ventilationen bör vara bättre.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Snabb fråga om lukt

Nu skrev jag ju såklart fel då, det ska vara ruttna ägg, inte ruttet kött. Vet iofs inte om det är så mycket bättre tongue