Förvaring av öppnade råvaror?

Hej,

Tänkte att jag skulle göra mindre bryggder på ca 5 liter per gång. Något jag då ställer mig frågan är hur blir det med jästen och humlen när man väl öppnat dessa vaccum förpackade grejor? Malten förutsätter jag att den skulle må bäst av mörkt och svalt men de andra?

Mvh
David

Sv: Förvaring av öppnade råvaror?

Humlen försluter du påsen och stopar i en fryspåse och sedan in i frysen.
Jästen använder du allt på en gång om det ät flytande jäst. Därefter kan du tvätta jästslurryn och förvara i kylskåp eller frysmetoden (tror det finns info om båda här på forumet). Torrjäst kan du återförsluta men räkna med att den kanske inte håller sig fräsch så länge. Förvara i kylskåp.
Grejen är att 5l tycker jag är lite lite att göra åt gången, knappast värt besväret vid helmaltsbryggning i alla fall. Satsa på 10l åtminstone.

3 Senast ändrad av drs (2010-02-13 01:18:03)

Sv: Förvaring av öppnade råvaror?

10L... Grejen var att jag tänkte låta grejorna stå i en kyl under jäsningen för att kunna ha möjlighet att hålla 5-10grader. Sen göra lite små test bryggningar då och då.

Vart har alla de mysiga elgrytorna tagit vägen igentligen?

Tackar för svaret föresten. Ska kolla runt lite mer och se om det finns fler som gör mindre batcher. 10liter är verkligen max vad jag vill ha åt gången.