Råd inför kegerator-bygge.. eller man kanske ska säga ölkyl
Jag har börjat samla på mig stumpar för att göra en fatölkyl, men nu har jag ett par funderingar som jag skulle ville ha lite respons på. Jag hatar trial-and-error om jag kunna tänkt till innan och sluppit strul...
Hur gör ni andra för att ha två fat med olika kolsyresättning, tx. en engelsk ale i ena kranen och en stark belgisk i andra?
Min tanka är att kunna koppla på två fat, koppla på CO2 och tappa öl med lagom skum utan bekymra mig om att bekymra sig om att ene fatet skal bli avslagen och andra får för mycket kolsyra. Jag vill kunna koppla på faten vid rätt tryck utan behöva sänka till ett lägra serveringstryck för sedan att öka trycket igen när kvällen tar slut. Dvs. hur fixar man olika tryck i faten, och då behöver jag väl även olika längd "sytråd" för att "balansera" fatölanläggningen?
För att fixa olika tryck i faten verkar jänkarna köra en extra uppsättning regulatorer så man kan ställa in trycket individuellt per fat. Det ser ju onekligen ut att vara sättet att göra det på, men var hittar jag sån i Sverige?
För tillfället serverar jag öl med en tappkran i plast och ca: 1 meter "sytråd". Min begränsade erfarenhet säger mig att 1m kan vara lite väl långt för dom engelska ales med låg kolsyrehalt och för kort för öltyper med hög kolsyrehalt om man inte ska sänka serveringstrycket. Därför har jag funderingar på att göra såhär: fatkoppling -> en kort bit ölslang -> John Guest koppling -> flera uppsättningar sytråd/ölslang i olika längd -> JG koppling -> en kort bit ölslang -> tappkran.
Sen har jag även funderat på om man *måste* ha "sytråd" med en "riktig" trappkran. Kanske räcker det med bara lite längre ölslang om motståndet ï en riktig tappkran är större än i plastkranen? Är det någon som har lite erfarenhet eller är haj på matten bakom tryckfall i slang med olika innerdiameter?
Tack,
Jesper