Jästmängd

Hej,

jag har klarat mig bra med enkla tumregler tidigare men nu känner jag att jag behöver få lite bättre koll på hur mycket jäst jag tillsätter.

Det är inte så svårt att lista ut hur mycket jäst man behöver. Tumreglerna 0,75 miljoner celler per ml och °Plato för ale och det dubbla för lager funkar bra tycker jag.

Det finns ett par bra verktyg på nätet: MrMalty-kalkylatorn (se också denna FAQ) och Wyeasts kalkylator. Båda är utmärkta men har också vissa nackdelar. MrMalty räknar endast med förkulturer i ett steg, och Wyeasts är lite krånglig eftersom den räknar i amerikanska gallons och förutsätter att man tillsätter hela förkulturen till vörten (jag vill gärna dekantera av förkulturen om den blir för stor jämfört med huvudvörten).

Så jag försöker lista ut hur man kan uppskatta jästmängden. Men jag förstår inte alls hur de räknar ut hur mycket jästen förökar sig under kultiveringen. I MrMaltys FAQ anger de att 1 liter förkultur på en Wyeast Activator ger 1,5 gånger mer jäst, och 2 liter ger dubbelt så mycket. Men jag tycker inte det stämmer riktigt med kalkylatorn som räknar baklänges på något sätt.

Jag testade också Wyeasts kalkylator och motsvarande faktorer där är 1,5 för 1 liter, 2,5 för 2 liter, 3,0 för 3 liter osv. Kanske en exponentiell modell. Men sedan är det andra faktorer när man gör en förkultur i ett andra steg, och jag förstår inte riktigt vad de baseras på.

Är det nån som har nån idé?

Sv: Jästmängd

Jag har för mig att Jamils (mr malty) modell helt baseras på egna försök med olika jäststammar, OG, jästmängder och volymer.
Jag antar att han har använt nån form av regression för att få en matematisk modell som funkar i en kalkylator.
Den ska tydligen stämma ganska exakt mot vad White Labs har fått fram från sina tillväxtförsök.

Själv brukar jag inte fundera så mycket på modellerna. Jag antar bara att man får en fördubbling i 2L. Dekanterar man av den så får man tre gånger om man satsar den i 2 nya liter (x1.5)
Fast oftast så gör jag t.ex en pale ale före jag gör en IPA och pitchar med volym jästslurry enligt mr malty.

Det kanske inte var svaret på nån av dina frågor, men om du inte redan har lyssnat på Brew Strong så kan jag rekommendera följande avsnitt:

Brew Strong Yeast Starters: http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew … t-Starters
Brew Strong: Repitching Yeast: http://thebrewingnetwork.com/shows/492