Oönskad röksmak

Hej!

Jag bryggde en Old ale den 2/1. Receptet var på 20 liter.

5 kg maris otter                       
240 g crystal
240 g vetemalt
120 g chokladmalt (kallmäskad)
280 g candi socker

24 g target 60 minuter
10 g challenger 20 minuter
10 g challenger 7 minuter
5 g challenger 1 minut
5 g target 1 minut

Mäsktemp 69 grader. 60 minuter.
Koktid 75 minuter

OG 1063
FG 1016

Jag använde en ny påse London ESB 1968. Jag "droppade" vörten till ny hink efter 18 timmar.
När jag smakade på grönölet så var det jättegott.
Nu har jag provat ölen när det lagrat ett tag och den har en rökig smak som inte alls passar in. Vet inte vart den kan komma från. Funderar på om det kan vara fenoler av nåt slag det ska ju tydligen kunna ge röksmak.
Jag jäste i 22-23 grader. 1 vecka primär och 1 vecka sekundär.  Slutet på sekundären ställde jag den i källaren i 10 grader.

Nån som har nåt tips på vad jag gjort för fel så jag kan undvika det i framtiden?

Sv: Oönskad röksmak

En sak jag tycker kan ge en del otäcka röksmaker är överextraktion. När jag räknar på ditt recept så ser det i och för sig inte ut som att det skulle vara fallet här, ~71% är ju mitt i prick och borde ge ett lent och gott öl utan tanniner och elände. Du kan inte ha råkat ut för kanalbildning i mäsken under lakningen?

/Per

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av thobbe (2010-02-08 20:43:56)

Jag vet inte om jag råkat ut för kanalbildning. Jag mäskar och lakar i ett rostfritt kärl med falskbotten och lägger ett jäslock på mäsken för att skydda den från det.  Jag mäter med hydrometer under lakningen för att inte laka ur tanniner.

Jag råkade ut för liknande fenomen med en IPA som jag bryggde i sommras också.

Det kan uppstå rök/brända toner om man bränner vid extrakt/socker vid koket, har en brygd som fick en bränd oönskad ton pga det. Jag hällde i flytande maltextrakt som lade sig på botten, då det dröjde för länge innan jag rörde runt i grytan så brände lite fast i grytbotten. Nu är ölen inte äcklig men smaken hör inte hemma där.

Jag använde candi socker som jag hade gjort själv. Jag kokade vörten i en gryta som jag tror det är en 6 kw elpatron i plus en grilltändare på 475 watt. Skulle i så fall va om sockret skulle lagt sej på patronen men det känns inte troligt. Min öl är inte heller äcklig men smaken hör inte riktigt hemma i den.

Vid närmare eftertanke så känns det ju inte helt omöjligt att det kan ha fastnat socker i elementet. Jag hade förberett sockret kvällen innan och hällt ut det på ett bakplåtspaper. Jag hade i ganska stora bitar så nån sån kan ju ha fastna i elementet och bränt lite. Kanske får finfördela sådant socker nästa gång.