Rågkross

Är ganska ny på detta, har en drygt handfull bryggningar bakom mig där basen är spraymalt.
Funderar nu på en ale med "rågtouch" där basen kommer vara spraymalt + råg + lite caramelmalt

Är kungsörnens rågkross lämplig? är det någon som provat?

Är det något speciellt att tänka på isf? tider, temp. el dyl.

Har sökt i forumet vilket har varit till en otrolig hjälp hittills, men ej hittat information om detta

2 Senast ändrad av svensson.lu (2010-02-07 12:15:25)

Sv: Rågkross

Det skulle funkat bättre i en helmaltsbryggning iom att rågkross inte är mältat och därmed inte har några egna enzymer för att bryta ner stärkelsen till socker.
Jag skulle föreslå att du skippar rågkrossen och köper 1kg rågmalt i stället.
Då kan du göra en en minimäskning tillsammans med karamellmalten.
Men ska du  prova och se hur det går med rågkrossen så kan det var en ide att koka rågkrossen en stund.

När det gäller ljus ale med råg så finns ett avsnitt på BN om Terrapin rye pale ale som verkar vara ett uppskattat recept:
http://thebrewingnetwork.com/shows/597
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/ … mp;t=18857

Du kan koka gröt på rågkrosset.
Om du kokar tillräckligt länge så bryts kolkydraterna ner till sockerarter medelst termisk nedbrytning.
Men den blir väldigt klistrig och behöver därför några enzymer som bryter ner den.
En mindre mängd vanlig pale ale eller pilsner malt brukar räcka.

Ytterligare tips på recept är hembryggaren Denny Conn:s Rye Pale Ale. Verkar vara populärt, har dock inte testat det själv.
Om du testar att köra med rågkross, så får du hemskt gärna rapportera resultatet. Jag har bara kört rågmalt hittills.

Tack för era svar!

Tror jag avvaktar då, orsaken var att jag redan försökt med rågmalt (från Humle) men misslyckades totalt att krossa den "stenhårda" rågmalten. Bryggningen av den Råg-alen gick snett från början till slut, en katastrof.

Lägger nog Råg-alen på is tills man blivit varm i kläderna, Tack än en gång!