bästa brygg program
villket bryggprogram är bäst & lättast att jobba med när mna brygger helmalt ??
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Litteratur och informationsresurser → bästa brygg program
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har bara testat ProMash och BeerAlchemy. De är ungefär likvärdiga, skulle jag vilja säga.
BeerSmith. & BeerTools Pro som humlegården har
är det något
kan man inportera humlegårdens malt / humle på något vi till prog ?
Det är inte så besvärligt att redigera de befintliga malt- och humlelistorna i programmet. Jag brukar välja någon befintlig sort och korrigera den så den stämmer (oftast är det väl alfasyra i humlen man behöver justera). Jag struntar oftast i det och lägger in rätt värde direkt när jag gör mitt recept/min batch.
Data för malt från Dingeman, Thomas Fawcett och Weyermann finns till Beersmith på http://www.beersmith.com/support.htm (EBC-värdena där är dock helt uppåt väggarna, de får man justera själv). Det är lätt att ställa in alfasyrorna för humlen i programmet också, så att de matchar det som Humlegården har inne för tillfället.
Flera program finns i demoversioner. Varför inte ladda ner och prova? ![]()
Data för malt från Dingeman, Thomas Fawcett och Weyermann finns till Beersmith på http://www.beersmith.com/support.htm (EBC-värdena där är dock helt uppåt väggarna, de får man justera själv).
Tyvärr saknas maltsorter från Thomas Fawcett som "Pale Crystal", "Crystal II", "Dark Crystal I", "Dark Crystal II" och jag har svårt att hitta korrekta specifikationer för dessa på nätet. Weyermanns senaste "Abbeymalt", "Carabohemian" och Carabelge" saknas visserligen också men där är det lättare att hitta info och uppdatera själv.
TILLÄGG: Det verkar som om uppdelningen med "Crystal II", "Dark Crystal I", "Dark Crystal II" endast finns i USA? Jag hittar inget om detta på Thomas Fawcetts hemsida. Hmmm...skumt!
Jag har Promash, Beersmith och Beertools, inköpta i den ordningen. Beertools, som är nyast, har den snyggaste layouten men det hjälper inte mycket då det (i min mening) är otroligt förvirrande att jobba med. Det känns mer som om krutet lagts på att vara snyggast än mest funktionellt. Dåligt med inställningsmöjligheter om man jämför med Promash (bäst!) och Beersmith. Det händer inte speciellt mycket på deras supportforum heller, vilket jag tycker är oroväckande. Jag undviker faktiskt att använda det just nu.
Promash är inte uppdaterat på många år, vilket tyvärr märks av mer och mer, och användarinterfacet kan tyckas ålderstiget men det kan fortfarande mycket och har bäst inställningsmöjligheter. Fortfarande "industristandard" på många håll.
Beersmith är det program som kommit längst men som också lider av en hel del svagheter som gör det svårjobbat. Nu är iofs version 2 på gång, längre fram åt sommaren eller så, och det skall tydligen vara helt omgjort från grunden med ny layout och nya funktioner. Väldigt spännande!
Tyvärr finns det inte något program som är bäst på allt.
Det är bara att ta hem och prova.
Glöm inte heller OpenBrew kalkylblad som har humlegårdens hela sortiment av malt, humle och jäst i sina listor.
Jag har själv inte använt det ännu men skall faktiskt ta hem och testköra det nu när jag tänker på det.
Jag har aldrig använt beersmith eller promash men jag tycker att openbrew fungerar väldigt bra!
BeerAlchemy finns dessutom i en version för iPhone och iPod Touch. För bryggaren på språng.
Hej
När jag skulle välja program så tankade jag hem så många som möjligt
och gjorde en "testbryggning" i varje program.
Prestationsmässigt gick några bort ganska omgående.
Bland de kandidater som jag, vid det tillfället, uppfattade som likvärdiga, och dugligt bra,
lät jag sedan användargränssnittet bli utslagsgivande.
Då fastnade jag för Beer-Smith ...men andra kanske gillar ett annat "user interface"
Det verkar som om inget program kan allt, så välj då hellre ett som DU finner lättjobbat och intuitivt.
När du sedan jobbat med Ditt program ett tag så tycker du troligen att det är det absolut bästa
bara för att du övat mest i det ;-))
Lycka till i valet och kvalet.
Raasken
Also Known As: Torgnys* förre detta brygglärning
men nu uppgrderad till Certified Brewing Hardware Supplier
eller Containerdykare om man så vill ;-)
*Torgny = Latin och betyder: Virtuell come-back-bryggare med många nya oanvända prylar att testa ![]()
Jag använder fortfarande den testversion av Promash som jag laddade ner ett par år sedan. Även om jag inte kan spara recepten längre, testversionen är begränsad till 5 sparade recept, och att användargränssnittet kan anses ålderstiget (inte vet jag) så är jag mycket nöjd med Promash. Faktum är att jag rekommenderar att bara ladda ner testversionen och skippa licenskostnaden helt och hållet.
Testversionen begränsar inte upplägg av malt- och humlesorter, så jag lägger upp i min testversion alla nya malter och humlesorter som kommer ut i Humlegårdens sortiment. Det är en baggis att lägga upp själv.
I övrigt finns det massor av bra funktionalitet i Promash och det känns efter ett par års användning som om jag fortfarande bara har skrapat på ytan. Hjälp med att justera vattenuppsättningen, kompenation vid hydrometerläsning, givetvis bitterhet-, färg- och densitet/alkoholhalts-beräkningar, utspädningshjälp, hjälp när man blandar två brygder, etc etc etc. Dessutom är det lätt att ändra systeminställningar för olika hur/enligt vilka formler olika beräkningar skall göras (EBC, SRM, Rager, Tinseth, hydrometertemp, etc).
Jag tittade för mycket länge sedan på Beersmith (den enda andra programvara jag utvärderat) och tröttnade då på alla begränsningar som fanns i Beersmith's testversion. Beersmith må ha samma fina funktionalitet som Promash, men sedan jag lärt känna Promash har jag inte känt något behov av att utforska Beersmith eller andra programvaror.
Mvh
Pål
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Litteratur och informationsresurser → bästa brygg program