Diacetylrast för kalljäsande alejäst?

Har en altbier i primärjäsning nu med German Ale jäst (Brewer's Choice 1007). Står i en matkällare som håller 13-14 grader nu på vintern.

Bör jag ge den en diacetylrast eller inte? Har aldrig använt den här jästen innan så jag vet inte riktigt vilken smakprofil den får

Sv: Diacetylrast för kalljäsande alejäst?

Lund skrev:

Har en altbier i primärjäsning nu med German Ale jäst (Brewer's Choice 1007). Står i en matkällare som håller 13-14 grader nu på vintern.

Bör jag ge den en diacetylrast eller inte? Har aldrig använt den här jästen innan så jag vet inte riktigt vilken smakprofil den får

Jag tror inte att du behöver göra diacetylrast.
Dvs låt den jäsa ut och lagra ordentligt så jästen för chans att bryta ner diacetylen. Alt-bier jäst är lite seg och behöver gott om tid på sig vad jag vet.

Sv: Diacetylrast för kalljäsande alejäst?

Fick igång en väldigt väldigt kraftig jäsning ganska direkt så så lång tid tror jag inte att jag behöver vänta.

Intresant är dock att jag misslyckades fatalt med en teknik jag hittade i en bok om hur man brygger pilsner. Om man som jag inte har något bra sett att få bort vare sig kall- eller varmdruv kan man låta jästen få fäste i ett kärl och när den precis börjat jäsa (egentligen lite innan) kan man häva över den till primär jäskärlet och lämna all druv och gojs i startkärlet. För min altbier väntade jag några timmar för länge så när jag försökte häva över den jäste det i häverten så att det blir en koldioxidbubbla i kröken som stannade upp allt. Nu ska det nog klara sig ändå även om det kanske inte blir riktigt lika ren smak lika snabbt men en månads extra lagring kommer nog ordna upp det ändå.