Ibland blir det inte som man tänkt sig

Att mäska in med temperatur över 70 grader är inte att rekommendera (eller så är det det beroende på vilket resultat man är ute efter)........

Tänkte brygga en Barley Wine.
Siktade på OG 1085 och FG 1030

Inmäskningen strulade lite grann och det blev "aningen" för hög temperatur....

Slutade med en OG på 1080 och denna sockersörja ställdes att jäsa.

Trodde först att jag hade fel på mätaren när den visade en FG på 1054 efter utjäsning.

Men så är nog inte fallet....

I stället för en Barley Wine lyckades jag få till en mycket söt folköl.......

Drycken är nu butljerad och skall avnjutas (eller hällas i vasken) om någon månad eller så.

Behövde dock skapa en ny etikett när det nu inte blev´som jag tänkt mig.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Etiketten.JPG

Keep on brewing...

Sv: Ibland blir det inte som man tänkt sig

Hmm, det där skulle bli en utjäsningsgrad på 32% om jag inte räknar snett ((OG - FG) / OG). Inte ens om du hade mäskat vid 75°C så borde det bli så dåligt. Kolla in följande tabell:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2110

Det borde nog jäsa lite till, tycker jag. Undrar om det inte är någonting annat som gått snett. Kolla här för lite tips om vad du kan göra.

/Per

Think globally. Drink locally.

Hej
Du har väldigt mycket socker kvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har du bara jäst i 10 dagar innan buteljerning 19/1 - 29/1 ?????????????

Akta dig så flaskorna inte exploderar!!!!

Jag skulle se till att jag visste helt säkert att all förjäsbart socker är borta innan jag skulle våga sätta på kapsylen.
/Kjell

Om du använde en engelsk jäst så finns det risk för att den sedimenterat/sjunkt till botten av jäskärlet.
Jag har två barley wines här som jag skakar hinkarna på lite då och då för att få jästen upp i ölet igen. 

Den äldsta fick jag ner till 1.020 och den nyare är inte riktigt utjäst ännu.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tackar för alla sköna tips.

Har satt flaskorna i en plastbytta med lock på, så om det smäller behöver jag inte skura hela källaren...

Tycker att det skall bli spännande att se vad som händer....
Blir det bara sk-t så är det inte hela världen (för jag bryggde bara 8 liter).

Man lär väl sig mest av misstagen eller??

Keep on brewing...

Nils Persson skrev:

Att mäska in med temperatur över 70 grader är inte att rekommendera (eller så är det det beroende på vilket resultat man är ute efter)........

Jag tycker alltid det är något som går fel när jag brygger. Undantaget är möjligtvis IPA:er som är den stil jag bryggt flest gånger – kan ha något med det att göra. Något i stil med din Folk Ale Barley Wine Style har jag dock inte varit med om. smile

Precis som dig har jag råkat ha alltför hög temperatur på mäsken någon gång. När jag bryggde en veteöl i våras upptäckte jag efter någon minut att temperaturen var rejält för hög (över 75°C) och jag fick rädda den genom att tillsätta kallvatten. Jag skyller på att jag är förvirrad och tankspridd. Utbytet blev en besvikelse men den jäste i alla fall ut som den skulle.

När jag använder engelsk jäst tenderar utjäsningsgraden alltid bli lägre än önskat, 65–70 %. Som tur är gillar jag sötare öler så en slutdensitet på 15–20°Ö stör mig inte så mycket. Mina imperial stout och barleywine har däremot varit i sötaste laget. Jag har noterat att S-04, som jag använder mest, brukar jäsa intensivt under ett fåtal dagar och sedan sluta ganska abrupt samt sedimentera till en kompakt jästkaka. Fortsättningsvis ska jag följa Thomas tips att försöka skaka igång hinken igen.

Just nu håller jag på att jäsa något som är tänkt att bli en ordinary bitter. Denna gång fick jag högre densitet än väntat men i gengäld hade den bara jäst till ca 60 % när jag tappade över till sekundär. (Kan ca 15 % karamellmalter också ha något med saken att göra?)

Jag tror också att det kan jäsa ut betydligt mer och att det finns risk för flaskbomber.

Men om det inte är fallet och ölen är lite väl söt för att dricka kan man ju hitta på andra trevliga saker med den. Perfekt i såser och grytor - varför inte en Carbonade Flamande? Eller kanske vörtbröd?

8 Senast ändrad av Björn Petersson (2010-02-02 01:25:22)

Engelska jäster - ja - det finns olika - en del stannar typiskt normalt redan innan 70%--strecket och en del av dessa är dessutom s.k. äkta överjäster. När man säger att den är högflockulerande och måste "puffas" igång tänker man kanske först att de klumpar ihop och vill sjunka till botten men det handlar ofta om att de lägger sig ovanpå. Det man tror först är skum är ett upp till tjugo centimeter tjockt lager av jästmousse som även börjar smita ut ur jäsröret. Den jästen vill man ha kvar - den är ju den mest aktiva. Så här kan det vara problematiskt att försöka skaka  ner den. Wyeast London III och ESB hör till det här huligangänget. Använder man de här ska man se till att ersätta jäsröret med en slang och en flaska där man kan samla det som ev. pyser ut. Se till att inte ha för mycket vört i jäskärlet.

Den främsta boven till dålig utjäsning är nog för det mesta för lite eller för "klen" jäst (dålig kondition).

anm. busen nedan är Wyeast 1469 PC West Yorkshire Ale-yeast

http://www.humle.se/punbb/images/upload/IMG_0145.jpg

Det ser ut som att det är mängder med humle i vörten.
Silar du inte bort det?

Jodå, de 40 gram som det torrhumlats med skulle vara kvar i jäshinken. Men de jäklarna tänkte sno med sig den också när de försökte smita!

Det är väl därför man brukar rekommendera att tillsätta torrhumlingen efter den värsta jäsningen wink

Varför har du hällt spenatcappucino i jäsröret?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag röstar för Carbonade Flamande. Jäklar vad gott.

Ursäkta mig, men Vlaamse Karbonnaden heter det väl? 

Carbonade flamande, alltså flamländska karbonnader, är som att kalla svenska köttbullar för "Svenske kjöttboller" eller portugisisk bacalhau för "Portugisische stockfisch". 

Att det dessutom är på franska är att strö salt i såret.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Du har helt rätt, skriv ett brev till Garrett Oliver och klaga... vi kanske ska säga "Flamländsk gryta"? :-)

Gott är det i alla fall, funkar bra även med älgkött. Fast ta det försiktigt med sockret i receptet, det är nog mer anpassad för amerikanska smaklökar!

Har kört det här receptet. Fast med pepparkakor i stället för spéculoos.

Om man har turen att inneha några flaskor FABWS 3,5% behöver man nog inte tillsätta så mycket socker, oavsett vilket recept man följer.

Portugisen skrev:

Ursäkta mig, men Vlaamse Karbonnaden heter det väl? 

Carbonade flamande, alltså flamländska karbonnader, är som att kalla svenska köttbullar för "Svenske kjöttboller" eller portugisisk bacalhau för "Portugisische stockfisch". 

Att det dessutom är på franska är att strö salt i såret.

Hel rätt! I flandern pratar man inte om carbonade flamande. Vi brukar bara säga "stoofvlees" eller "karbonade". Hellst med pommes, som inte heller heter "french" fries, utan bara frietjes smile mums

http://saccharolicious.blogspot.com