Vad hände? Taskig öl.

Hej, jag undrar om någon har upplevt ett förstört öl nån gång. Jag tappade om till sekundärjäsning igår och passade på att smaka, det var hemskt! Smaken var oerhört besk eller snarare kärv utan fräshör eller "syra". Jag har bryggt en 15 l batch med 5 kg Pale Ale malt och 100g ~8,7% centennial (12g 60 min resten 15 och 3 min), jag har ingen mätutrustning men jag antar att OG torde ha varit ganska högt och IBU borde väl vara ganska normalt för IPA/DIPA.

Omtappningen skedde efter en vecka i rumstemp 20-24grader, då hade det skett en markant nedgång av aktivitet i jäsröret, bubblade var 20sek. Det är fortfarande sediment i ölet, kan det vara fortfarande vara jästsmak som sabbar intrycket??

Några ideér, jag har ställt det svalt för sedimentering nu, jag meddelar hur det känns om en vecka.

DD

Småbarnsföräldrar brygger sällan men gärna!

Just nu:
Återstår att se...

Sv: Vad hände? Taskig öl.

Låter inte som en infektion, så det är nog ingen fara. Låt ölen stå några veckor och balansera sig, det kommer bli bra.

Angående småbarnsföräldraskapet (i din sig) så kan jag uppmuntra dig lite. När vi fick vår första (2004) så slutade jag helt med bryggande för jag fick inte ihop de två. Nu är jag pappaledig med tredje barnet, och bryggningarna flyter så lätt och ledigt vid sidan av hussysslorna (mat/blöja/sova). Jag skulle kunna brygga varje dag om jag ville.

Think globally. Drink locally.