Beergun

Nån som användt beergun? Hur funkar den å är den något bra?
Finns den på andra sajter med mer beskrivning?????

Finns här på humlegården

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Beergun

Jag införskaffade en för några år sedan.
Den fungerar "hyfsat" som ett billigare och enklare alternativ till en riktigt mottrycksfyllare.
Det viktiga är att ha ett väldigt lågt tryck i fatet när man tappar på flaska.
Annars skummar det våldsamt.
Ett annat tips är att precis innan skölja flaskorna invändigt så att insidan på flaskan är fuktig.
Det är också en fördel att ha allt så kallt som möjligt.

Jag har en Beergun som jag i praktiken aldrig använt.  Tanken är ju bra, att på ett snabbt sätt med hjälp av tryck från Corneliusfatet tappa öl på flaska.

Problemet är skummning. Och för att undvika skumning måste flaskor och öl vara nära eller t.o.m. under nollgradigt.   Det gör det hela mycket mer komplicerat.  Att frysa ner 40-90 flaskor är i princip bara möjligt så här års. 

Med den utmärkta flaskpåfyllaren och max 20 liter att tappa har det inte blivit aktuellt att ens försöka. Sedan ingår inte Corneliusfat i mitt "system", sekundär, lagring och primning sker i hink.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tänkte jag skulle skaffa lite fat sen. Å beergun va då en tanke att fylla ett visst antal flaskor bara. Man har bottensatsen kvar i fatet å kan fylla några flaskor som går att förflytta... till en fest eller ligga ner i kylskåpet

Men blir en del stålar om det inte funkar ju...

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Fortsätter att propagera för den hempulade metoden enligt http://www.homebrewtalk.com/f35/we-no-n … gun-24678/ funkar i alla fall hur bra som helst för mig.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

6 Senast ändrad av jrm (2010-01-19 14:35:09)

Jag har också testat metoden som geandhei länkar till. En tappkran i plast och en flaskfyllare där du kapar bort ventilen i änden funkar ganska bra om du bara ska tappa en handfull flaskor lite då och då. Och är du missnöjd med detta har du bara kastat bort dom 29:- som flaskfyllaren kostar.

geandhei skrev:

Fortsätter att propagera för den hempulade metoden enligt http://www.homebrewtalk.com/f35/we-no-n … gun-24678/ funkar i alla fall hur bra som helst för mig.

Efter ha läst ovanstående kan jag konstatera att det i princip faktiskt är en enkel mottryckspåfyllare. När det gäller handhållna sådana vet jag av erfarenhet att det krävs en viss koncentration och noggrannhet i att utföra arbetsmomenten i rätt ordning. Man lär sig förhoppningvis efter ett antal ölduschar. God simultankapacitet och måttfullhet i samtidig ölförtäring är av godo.

8 Senast ändrad av thobbe (2010-01-19 22:27:27)

Jag har också en hemmasnickrad "beergun" enligt den hemmapulade metoden, men jag sänker trycket i fatet och kör direkt från picnikkranen nuförtiden istället. Funkar klockrent. Självklart händer det att det skummar utav helvete ibland men lite svinn får man räkna med smile

Har tänkt bygga en sådan mottrycksfyllare som finns i homebrewtalk länken. Letar dock lämpliga gummiproppar, så om någon vet var man kan hitta dessa så tas tips mot tacksamt.

Är det inte en sådan här som avses?

Think globally. Drink locally.

Jaha...typiskt att min order från humle skeppades idag.