1 Senast ändrad av saaaben (2010-01-10 13:27:28)

Tips och trix till en nybörjare!

Hejsan! Detta är kanske inte bästa forum att skriva detta i men behöver lite allmän hjälp.

jag är helt grön när det gäller bryggeri. Men jag har läst att mjöd är det lättaste att framställa (om man håller det lätt), så det passar mig perfekt. Jag har inte tillgång till olika redskap som tex jäsrör och jästunnna så kan man fixa ett alternativ till detta? Jag är inte så glad för att beställa och har inte hittat en butik som säljer. Förlåt för jag är så himla grön! smile
Jag hittade nog världens lättaste recept:

Vill du hellre prova att göra själv, så ska du få ett enkelt recept på 5 liter mjöd.

800 gram honung
200 gram frysta blåbär
ca 4.5 liter vatten

Skölj bären med kallt vatten, lägg dem hela i jäshinken och lägg i honungen.
Det sista i burken kan man skölja ur med en skvätt varmt vatten.
Häll på med friskt vatten tills det blir drygt 5 liter. Sätt på lock med jäsrör och låt jäsa ut helt.
För bästa resultat ska man sila bort bären efter ca en vecka.
När det slutat jäsa så tappa om det till en liten 5 liters dunk och ställ dunken i kylskåpet för klarning.
Efter ca en vecka så kan du tappa mjödet på flaskor.

Precis som med ungt vin så smakar ungt mjöd ganska skarpt. Helst ska det lagras i 6 månader,
men brukar ofta vara nog gott redan efter 2-3 månader.

Eftersom både honung och blåbär innehåller naturlig jäst så behövs inte jäst tillsättas.
Jäsningen brukar komma igång av sig själv inom 3 dagar. Kokar man bären och honungen,
så dödar man den naturliga jästen och måste tillsätta vinjäst.

Men är det verkligen så här lätt? Behöver man inte koka upp det? Behöver man inte vin jäst eller något? Kranvatten funkar det? Vad är vildjäst eller vildjäsning? Kan man handla vinjäst i typ Ica eller någon annan mataffär? Blir doften av jäsningen för stark att ha hemma i tex en garderob?

Jag läste något annat recept där två nybryggare kokade upp 10,5L vattnet med 3,6kg honung. Sen lät de bladningen svalna och tillsatte 24g vinjäst. De var för otåliga och test drack det för tidigt så det smakade tydligen inte gott, men funkar detta recept om man låter det jäsa typ två månader? Dock är jag ute efter 5L mjöd men man kan bara minska ingredienserna.

Skulle bli jätte glad om en vänlig människa skulle ge en sån gröngöling som mig råd i denna svåra stund... smile Tack i förväg!

// Grön upp över handen!

Sv: Tips och trix till en nybörjare!

Hej!

Ja, alltså i princip är det så enkelt. Honungen innehåller allsköns organismer som bina fått med sig när de samlat ihop sina sötsaker, både jäst (s.k. vildjäst) och annat. Du kan jäsa i en spann och bara dra lite gladpack över, så det inte rasar ner en massa damm (bakterier) under jäsningen.

Risken är dock att det är fel organismer som får överhanden, för man vet ju ingenting om exakt vad som finns där i honungen (och på blåbären). Och då blir det dyr vinäger av alltihop i stället.

Du kan ju blanda alltihop (honung, vatten och bär) och pastörisera det (hetta upp det till sisådär 80° en stund), låta det svalna till rumstemp och tillsätta jäst. Är du seriös med att få en god mjöd skulle jag inte snåla på just den ingrediensen. Köp flytande mjödjäst på Humlegården (79:-) och lite jästnäring (25:-).

Och visst luktar det lite under jäsningen, har aldrig gjort mjöd så jag vet inte exakt hur det luktar. Men för egen del har jag inga problem med lukten från jäsande öl eller vin.

Sedan finns det ju alla möjligheter att krydda mjöd. Älggräs, pors, enris och naturligtvis humle. Men som sagt, jag har aldrig provat att göra mjöd, så det där får gärna någon annan fylla i med.

/P

Think globally. Drink locally.

Jag gjorde ett gott lingonmjöd i höstas. Först blandade jag honung och vatten, utan att pastörisera, till 100 öschle-grader och tillsatte ett paket starkvinsjäst. Sedan hade jag i honung i omgångar så fort det hade jäst ut, tills jästen inte klarade att jäsa mer, vilket gav en alkoholhalt >15% skulle jag tro. Sedan hade jag 2 liter krossade lingon på 5 liter mjöd i sekundären som fick stå en eller två veckor. Därefter eftersötade jag och använde klarningsmedel.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Tack för alla svar!

Jag känner mig rätt säker nu att börja brygga när det blir lite värmare. smile

Jag skulle däremot VERKLIGEN lägga några hundralappar på att införskaffa den allra enklaste och mest nödvändiga utrustningen. Att lägga många timmar för att till slut inse att något gått snett för att utrustningen strular kan få vem som helst att lägga av på stört. Det handlar inte om några stora inköp. Jag skulle säga att du absolut för köpa:

Jäshink: http://shop.humle.se/se/art/jashink-30-l-med-lock.php
Jäsrör: http://shop.humle.se/se/art/jasror.php
Hydrometer: http://shop.humle.se/se/art/hydrometer- … 250-ml.php
Mätglas: http://shop.humle.se/se/art/matglas-250 … r-8020.php

På så sätt vet du att du 1) har ett fungerande jäskärl där du 2) kan se att processen går framåt och 3) vet hur slutresultatet blev.

Några andra saker som kan vara bra att ha är:

Termometer: http://shop.humle.se/se/art/termometer-10-110-c.php
Kapsyleringsapparat: http://shop.humle.se/se/art/kapsylering … -emily.php
Kapsyler: http://shop.humle.se/se/art/kronkapsyle … t-guld.php
Samt en enkel slang för att häverta ut drycken.

Totalt handlar detta om 400 spänn som kommer göra STOR skillnad för hur bra du lyckas.

Jag vet inte var du bor Saaben, men på vanliga matvaruaffärer, typ Coop forum och ICA Maxi
har du ofta det nödvändigaste för vin och öljäsning. Tex köpte jag en hydrometer för 26 kronor
på Coop forum i närhetern.

Termometer har du säkert redan, annars skulle jag råda dig att köpa en vanlig digital stektemometer
för ugnen, jag använder alltid termometer i matlagningen ändå. Den är inte vattentät i sladden, men
det är ju bara spetsen som skall ner i det du mäter.

En jäshink med vattenlås fås garanterat för under 130 kronor på Coop.

Ett alternativ som jag använder ofta är en vanlig 10 liters hink med lock från Claes Ohlson.
Locket är inte 100% tätt vilket betyder att övertrycket vid jäsning sipprar ut hela tiden.
Jag har använt den till ett antal ales, stouts, weiss, och porters. Fungerar utmärkt. Pris Ca 50 Kr.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

En liten fråga vissa säger att man ska ha mycket tomrum i hinken för när det jäser så kan det skumma över, vissa säger att ska ha så lite rum som möjligt, vad är bäst? En helt tät jäshink eller något som släpper in/ut luft? Jag är lite orolig för trycket som bildas. smile

Vad gäller tomrummet ovanför skulle jag säga hellre för lite än för mycket. Det kan bilda ganska rejält med jästskum, så se till att ha en 5-10 cm. Vad gäller om jästhinken ska vara "tät" eller inte är nog svaret: både och. Det är viktigt att det inte kan komma in oönskade bakterier genom glipor men det är kanske ännu viktigare att det kan sippra ut koldioxid från jäsprocessen (vanligtvis genom ett vattenlås).

Återigen, en jäshink för under hundralappen kommer garantera att du slipper problem...

Det viktiga är att bakterier och damm inte kan trilla ner i den jäsande vätskan. Hur fullt det är i kärlet torde spela mindre roll, utrymmet ovanför fylls ganska snabbt av koldioxid när jäsningen tar fart. Jag använder dunkar på 10 eller 25 liter, beroende på hur mycket det är, man kan köpa dem lite varstans för inte mycket pengar alls, sedan är det bara att borra ett hål (14mm borde duga) i locket och sätta i en gummipackning och ett vattenlås. Båda finns på Humlegården.

Det finns dock fördelar med en hink: man kan filtrera vätskan rakt ner i hinken mha silduk, och så kan man använda hydrometern direkt i hinken (kanske inte helt renlärigt, risken är att man infekterar alltihop.)

Men som sagt, för en första brygd skulle jag tro det duger med en 10-litershink och plastfolie. Bara du är medveten om infektionsrisken och steriliserar alltihop. Och inte öppnar i onödan.

/P

Hej igen

Jag hittade en smart sak man kan använda istället för ett vatten lås, en ballong (se länken)

Kan detta funka bra?

http://scottdavisanderson.com/blog/sust … aking-101/

Så länge du är säker på att ballongen är sanitär inuti så går det säkert bra. Håll ett öga på den så den inte spricker bara.

Ett jäsrör kostar sex kronor. Varför använda en ballong...?

Om du bara är ute efter att brygga något (vad som helst) som är enkelt så skulle jag rekommendera dig att brygga öl med maltextrakt, humlekottar och torrjäst snarare än mjöd. Ingen vildjäst att oroa sig för, inga bär som behöver silas bort och man behöver (normalt) inte lagra ölen i ett halvår innan den smakar någorlunda okej.

Jäser: julöl