Hur bitter blir egentligen bittern?
Att uppskatta hur många IBU en färdig öl kommer få utifrån % alfasyra kan tyckas enkelt. Om man inte orkar kruncha siffrorna själv finns ju ett flertal kalkylatorer att tillgå. Ingen av de jag har använt tar dock hänsyn till hur gammal humlen är. I Beer Smiths databas finns dock uppgifter om hur många procent alfasyran minskar med per 6 månader. Detta kan vara upp till 50%!
De flesta humlesorter som säljs på humlegården är odlade 2008 och alltså ca 18 månader gamla. Om vi tar Northern Brewer som exempel så har den enligt hemsidan 10.5% alfasyra. Enligt Beer Smith minskar dock alfasyran i denna sort med 35% per 6 månader. Det skulle innebära att den Northern Brewer som finns till försäljning idag endast skulle innehålla 2,9% alfasyra.
För att ytterligare illustrera mitt bekymmer kan vi ta receptet till Stora Hembryggardagen som exempel:
http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 … -2010.html
Med dom procentsatser alfasyra som står där ger Beer Smith en IBU på 59. Om man tar hänsyn till att all humle är 18 månader gammal sjunker dock IBU till 16, knappast en ESB längre.
Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar? Borde man mångdubbla bittergivorna för att kompensera för att humlen är gammal?
Andreas