Vörtkokare

Hej alla bryggare!
Är ny inom denna intresanta hobby,har byggt några extrakt satser med gott resultat.Nu har jag efter mycket läsande funderingar på att brygga på "riktigt".Nu till min fundering,hur stor vört kikare behöver jag till en sats på 20 liter? Kan jag koka med en elpatron direkt i vörten ? Tacksam för hjälp.

Qvistus

Sv: Vörtkokare

För 20 liters sats så bör du absolut minst ha ett 30 liters kokkärl. Större är dock att rekommendera. Jag använder en 36 liters kastrull och det går utmärkt på spishällen.

Det går alldeles utmärkt med elpatron men om du ändå ska fläska på att sätta in en elpatron så gör det i ett litet större kärl. Det finns inget värre än att vara begränsad av utrustningen.

/Hans

Tack för det! Var kan jag hitta en sådan gryta?finns ju på Humleshop är det dom som gäller? Elpatron har jag(3x1000W) som jag tror kommer att räcka

Qvistus

Jupp, beställde min därifrån och tycker att den är bra.
Desstuom kan man ju passa på att fylla grytan med lite andra roligheter
från humleshoppen när man ändå betalar frakt.

Annars är det nog resturanggrossister typ martin olsson man kan handla på lokalt.
Men då behövs ett företagskort iofs...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag köpte min 60 litersgryta med tappkran av en firma som säljer begagnad restaurangutrustning. Jag betalade 400 för den vilket jag tyckte va riktigt bra pris.   http://www.liljeqvistcatering.se/
dom finns i Gävle, men det borde ju finnas liknande i de flesta städer.

Hur är det,är det någon vits med att köpa en stor gryta (typ 60 liter)troligen överdimisionnerad har svårt att tro att jag kommer att brygga större sats än 20 liter.

Qvistus

Beror på vad du planerat och tänkt. 30 liter ger utrymme för ca25L
Har haft 24 liter efter kok utan problem, skulle säkert kunna få plats ngn extra liter.

Tänkter du tappa på flaska eller fat och vilken typ av fat osv?
Det är ju lite dumt att ex. fylla ett 19L fat och få 2-3L öl kvar och behöva prima och flaska en sådan slatt.
Likaväl som det kan kännas onödigt att ta ett fat extra och dela satsen 50/50.
Man kan ju iofs använda sig av ett 9L fat till, alt. ett 30L fat..

Sådant funderar jag på när jag gör recept iallfall.

www.bryggradio.com

Kör på en 36 liters från humle(som sades tidigare fyller på med lite annat godis) Har 2 st 19 l + 1 st 9 l fat då kommer det räcka bra med en 36 liters gryta+elpatron och tappkran.
Tackar ödmjukast för intresset och alla bra svar!

Qvistus

Tack själv

www.bryggradio.com