Årets första bryggardag: Tistel Dubbel

Hejsan bryggarvänner.

Äntligen dags för årets första bryggning.  Hade först tänkt att brygga någotslags mellanting mellan en tysk och en tjeckisk pilsner, men det var fullt i ölkylen och på tok för kallt i garaget för en lagerbryggning till.  Så det stod mellan en American Amber ale och en Dubbel.  Eftersom Dubbeln redan var påtänkt att bryggas i november och den för bryggningen inköpta jästen började bli lite dammig i kylskåpet blev det en Dubbel idag.  Jästen är en Wyeast specialare, 3739 Flanders Golden, vilket säga vara från Gulden Draak, ett riktigt kanonöl.  Beskedliga banan och estersmaker i den här jästen.

Experimenterar lite med olika sockertyper i denna.  Vi får se, men Moscovadosockret luktar i varje fall riktigt smakens.  Däremot blev mäskningen inte riktigt lika effektiv idag.  Siktade på 75%, hamnade på 68%.  Inte katastrof, men istf en OG på 1,066 blev det 1,060.  Det är OK.  Här är receptet.

Namn: Tistel Dubbel
Typ: Belgisk Dubbel
Mängd: 20 liter
OG: 1.060
Est. FG: 1.013
Est ABV: 6.2%
IBU: 24
EBC: 42

3600gr Pilsnermalt - 3 EBC, 68%
400gr Münchenermalt - 20 EBC, 8%
300gr Aromatic - 65 EBC, 6%
250gr Demerara Rörsocker, 5%
250gr Mörk Moscovado, 5%
200gr CaraBohemian malt - 200 EBC, 4%
100gr CaraMunich II - 120 EBC, 2%
100gr Special-B malt - 317 EBC, 2%
50gr Biscuit malt - 62 EBC, 1%

Mäskningsschema:
Inmäskning: 40C.
Syrarast: 15 min vid 42C
Försockringsrast 1: 30 min vid 62C
Försockringsrast 2: 40 min vid 67C
Försockringsrast 3: 20 min vid 70C
Utmäskning: 15 min vid 78C

Humle:
15gr Styrian Goldings Bobek kottar, 5,2%, 60 min
26gr Styrian Goldings kottar, 3,2%, 60 min
17gr Saaz pellets, 3,3%, 15 min
20gr Saaz kottar, 2,1%, 5 min

Koktid: 90 minuter
Tillsatser:
Protafloc 0.5ml 10 min.
Jästnäring: 2gr 10 min.

Jäst: 2 pkt Wyeast 3739 Flanders Golden

Det värsta är att vi har det kallt i huset.  Här i köket har vi 18 grader, men i källaren var det bara 11grader när jag började brygga, och det är bara i källaren frugan accepterar att det puttrar och pluppar.  Enligt Wyeast jäser 3739 mellan 18 och 27 grader, hur får det vid 12?  Har fått slå in jäshinken i en filt i ett tappert försök att ge vörten och jästen lite värme.  Nu önskar jag att jag hade ett sådant där elektriskt element på hjul som min svärmor har nere i Portugal.  Nu är visserligen golvvärmen på därnere men jag misstänker att jag inte får upp värmen över 15 grader så som vintern håller på just nu. 

Tänk va, att det kan vara för kallt för att jäsa både lager och ale!

Jag återkommer med rapporter allt eftersom.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Årets första bryggardag: Tistel Dubbel

köp in en universaltermostat och placera jäshinken på en styrolitskiva och svep in den i en pläd.
stoppa in proben under filten och kopla in en kupéfläkt i universaltermostaten som blåser värme på jäshinken.
det funkar kalasbra

Vad kostar en kupéfläkt?  Frugan sa att om jag köper ett element till ölen skall hon baske mig ha ett i vårt sovrum också.  Någonting om att "om jag ändå behandlade henne hälften så bra som ölen...".  Tror du hon imponeras av en kupéfläkt?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Sea … c3%a4rmare

säg att du ska ha den till bilen