1 Senast ändrad av Shez (2009-12-29 12:28:02)

Jäser väldigt dåligt!

Hej! jag har ett problem med min sats den jäser jätte sakta. jag satt min 23l sats för snart 3 veckor sen och när jag kolla mitt OG så ligger det på 1025 jag började på 1055. jag har legat mellan 14-18 grader. ska jag tillsätta mer jäst (isf kan jag ta coopers jästen?)? varför blir det så här?

recept:1 Coopers Heritage Lager, 4 Maltextrakt. Ljust torkat 500g, 1 Brewers Ch. Calif. Lager

Sv: Jäser väldigt dåligt!

Hej !!   gjorde en nästan likadan som står och jäser.

recept:1 Coopers pilsener , 4 Maltextrakt. Ljust torkat 500g, 1 Brewers Ch. Calif. Lager

Den stormjäste ett dygn och avtog snabbt när tempen var nere mot 14 - 15 grader , har sen jäst runt 16 - 17 grader och är som du säger seg.
ja hade i lite öljästnäring från början , kanske hjälpt till lite.
Är nog bara vänta en vecka till kanske.

jag skulle inte sätta till nån coopersjäst men, i värsta fall så.
Enligt coopers så ska viss jäst va (äkta lagerjäst) typ pilsener jästen dom skickar med , kolla på coopers hemsida va som står där.

hade samma värden som dig ungefär men lite lägre ,runt 1020 just nu.
vet inte hur långt ner den kommer jäsa men , pilsner ska väl ha nån slut og när den smakar som bäst förmodar ja.

Förutsatt att du tillsatt rätt mäng jäst som varit vid god vigör och syresatt vörten efter bästa förmåga:

För stora temperaturskillnader kan göra att jästen domnar och faller ur lösningen.
testa att flytta jäskärlet till en plats med jämnare temp och skaka hinken så att jästen kommer upp i lösning igen.

Alt gör en förkultur på samma jäst och tillsätt denna.
En extrem rambolösning kan vara att tappa över till nytt kärl och göra en förkultur på jästkakan från kärl 1.

Kan inte rekomendera dig att använda coopers jäst...
Men i värsta fall och om du känner dig äventyrslysten så.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

har flyttat på den ska testa att skaka om den... hoppas det funkar big_smile

Mindblow gjorde du förkultur på jästen?

Thomas du verkar ju veta det mesta.. har du nått bra recept som klara av lite svängande temp? nu när det är så kallt ute är det svårt att hålla jämn temp här hemma.

Njae jag vet inte mycket, men lite, det kan vara farligt säger dom wink

Jag skulle försöka hitta en plats där temperaturen är så jämn som möjligt för att
undvika att jästen gör ett "nästan-mål-rop" när den hamnar i vörten - JAA-OOOOOOH!!!!

Hittar du ingen sådan plats så kan du testa att isolera jäskärlet alt. använda en värmedyna/filt
med en bra pålitlig termostat. ex. http://shop.humle.se/se/art/universalte … 30v16a.php
(Har inte testat den själv, men jag har förhört mig om den och då fått positiv respons från flera användare)
På så vis kan du få en jämn temp runt 18 grader vilket är en bra temp för alejäst.

Testa gärna att använda wyeast 1056 (Sierra Nevada) eller wyeast 2112 (Anchor) wyeast 1272(Anchor II)
Alt. Safale US05. Dom är mindre fruktiga än engelsk alejäst om du nu föredrar lagerlik öl...

Kolla även på Kölsch wyeast 2565, det kan vara en intressant jäst att utgå från kanske?

Jag har tyvär inga direkta lagertips, har bara bryggt en lager själv.
Men när jag ska brygga nästa så ska jag ha ett kylskåp att jäsa i för temperaturens skull.

www.bryggradio.com

haha du vet ju iaf mer än mig tongue

jag kan ju testa att isolera och se hur det går med nästa sats. ska bygga pannrum i vår så nästa vinter kan jag ha mer kontrollerad värme i huset. är det lättare att brygga ale än lager?

Tillvägagångssättet är det samma när det gäller ale och lager.
Men en lager kräver i regel en skvätt mer kärlek än ale.

Har man tillgång till ett kylskåp eller en plats med jämn temperatur lagom för lagerjäsning så är det
inte svårare. Enda skillnaden är recept, jäst och temp. Samt ett par andra steg som diacetylrast och lagring.

Men med rätt förutsättningar är inget speciellt svårt wink

www.bryggradio.com

Vad skulle hända om jag prima och tappa upp ölen på flaskor när jag har ett OG på t.ex 1020? skulle den bli svagare? smaka skit?

10 Senast ändrad av James (2010-01-05 15:15:55)

OG = Original Gravity. Dvs startvärdet
FG = Final Gravity, dvs när det slutar jäsa helt och hållet.

Om du är säker på att ditt öl inte jäser ut mer dvs FG = 1020, kan du prima och buteljera det.
Men om det visar sig att jäsningen fortsätter en bit till och du dessutom tillsätter socker ca 6-7
gram per liter (motsvarar ca 2-3 Öschelgrader) så kan du få alldeles för mycket kolsyra i
ditt öl. Det kallas ibland för flaskbomber på forumet då det i värsta fall faktiskt kan sluta i katastrof.
Redan vid lite för mycket socker ca 2-3 gram för mycket ger rena fontäner och smakar inte
som du tänkt dig...

Om trycket i flaskan blir så högt att de sprängs så handlar det om direkt farliga saker. Glaset
splittras ju i miljoner små bitar och flyger långt. Har dock aldrig hänt mig...

Smaken då? Ja det blir ju ganska söt öl med FG 1020. Men den kan vara riktigt god för det.
Alkoholen blir då cirka (55-25) * 0,13 = 4,6 %, en bra mellan öl....

MVH

James

"A good brew is the best companion when contemplating"