universaltermostatets sensor i vätska?

tja!

har kört med mitt universaltermostat som temp kontroller för mitt kylskåp men tänkte fixa till ett litet HERMS bryggsystem för att ha bättre koll på temperaturen under mäskningen.
Frågan är då klarar universaltermostatets temperatur sensor och sladd av att tillbringa en längre tid i en het hetvatten tank?
Annars kan man ju alltid skydda den inne i ett koppar rör som sticks ner i vattnet och adderar den temp man förlorar vid omkappslingen?

nån som testat sin universaltermostat på det viset?

/petern

Sv: universaltermostatets sensor i vätska?

Hej!

Har bryggt under ett par års tid med givaren direkt ner i mäskkärlet,
visserligen bara som hobby, men ändå.
Numera så upptempar jag dessutom recirkulationerna
med ytterligare en UT 100 som får sin givare direkt i vörten.
Kompisen har en Tyskegryta med disfunktionell original-termostat
så då har han en doppad givare i den applikationen.

För övrigt avråder jag från "dykrör" ty de gör mätnings och
rapport processen mycket trögare= långsammare.

Mvh 99-an Raasken
Alltså inte riktigt 100...;-))

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Loggade in för att göra en nästan likadan tråd... Ska precis montera en universaltermostat från humlegården i mitt system och fudnerar över hur den ska sitta.

Jag har en kopparspiral nedsänkt i en "tyskegryta" full med hetvatten och cirkulerar märken/vörten genom spiralen. Jag skulle vilja montera sensorn så nära inpå spiralens ut-ände som möjligt.

Det enklaste vore att bara sätta in sensorn i slangen genom skarven där slangen är trädd på spiralen. Sladden till sensorn skulle alltså löpa mellan slangen och kopparöret. Se bilderna för att få en idé om hur jag tänker.
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sensor1.jpg

Tre möjliga problem:
1. Klarar sensorn detta? 2. Klarar sladden till sensorn detta? Den kan ju ta skada av att ligga klämd där mellan slang och rör.
3. Det kanske täpper till för mycket vilket hindrar flödet.

Annars vore det ju en idé att göra ett lagom stort hål i antingen slang eller rör och sätta in senorn därigenom. Frågan är då hur man tätar på ett bra sätt? Det ska ju tåla påfrestningarna av temperatiur etc och ska inte ge ifrån sig kemikalier till vörten. Idéer?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/sensor2.jpg
http://www.humle.se/punbb/images/upload/sensor3.jpg

Nu vet jag inte hur givaren är formad, men kan du inte prova först att mäta på rörets utsida? Kopparen leder ju värme så bra. Tål givaren lödning kan du ju göra det, annars finns ju värmeledande flott i närmsta datorbutik.

Hej igen!

Man ser nästan hur du har tänkt ett T-rör men ännu inte ritat ut det???

Man kan skapa en tät koppling direkt mot plastgivaren mha o-ringar
som utsätts för axiellt tryck..........
då expanderar dom radiellt och tätar mot givaren.

Gott nytt osv!

Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Hm...

Får medge att jag inte riktigt fattar hur du menar...

tackar för den infon..då är det bara att doppa ner den i "smeten"

gott nytt brygg år

Ni som har termostatens sensor i själva mäsksmeten, funkar det bra för er? Har läst någon artikel på internet där det bestämt hävdades att sensorn skulle sitta så nära inpå värmeväxlaren som möjligt för att förhindra för stora svägningar i temperatur eller att mäsken blev för het på toppen.