Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Jag blev nyfiken på min gamla London Ale-jäst, som har stått i lagerkylen i mer än ett halvår, så jag bestämde mig för att försöka odla upp en förkultur och se hur den mådde. Tog ut en tesked av slurryn och en halvliter vört, skakade om och hoppades på det bästa. I ett anfall av övernitiskhet tog jag lite av rengöringsvattnet som innehöll Jodofor som stoppvätska i jäsröret. Så, vid en (som jag tyckte) försiktig omruskning så skvimpade lite av vätskan i röret ner i kulturen!

Har jag haft ihjäl stackarna definitivt nu? Det var kanske en halv tesked (2-3 ml) av vätskan som trillade ner, och den var väldigt utspädd (knappt skönjbart gulfärgad).

Think globally. Drink locally.

Sv: Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Jag skulle gissa att klarar den sig, då dosen verkar låg av din beskrivning.

/Fredrik

Sv: Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Men titta, nu har den kommit igång! Små, fina, vita jästkolonier guppande på ytan.

Är det en bra idé att försöka göra mig av med den stendöda jästen i botten i det här skedet? Eller bör jag vänta tills jästen når maxaktivitet innan jag tankar över den första förkulturen till nästa uppodlingskärl?

Think globally. Drink locally.

Sv: Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Om det är någonting som uppenbartligen ligger kvar på botten när jästen kommit igång ordentligt, så är det antadligen skröp/druv eller död jäst.

Men om du inte ser nåt så behöver du nog inte rensa alls.

Eftersom du bara tar en tesked slurry som uppskattningsvis innehåller, kanske 20 miljarder celler eller så, så blir det ju relativt lite död jäst ändå efter propagering. Ett annat alternativ är att ta bara en liten del resultatet från steg 1, max hälften, innan du stegar upp det ytterligare det blir också en reningsprocess i sig.

/Fredrik

Sv: Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Jo, där ligger en del skrot i botten även nu. Jag följer ditt råd och tar ut hälften av uppodlingen till förkulturen. Tack för din hjälp!

Think globally. Drink locally.

Sv: Har jag mördat jästen? (Jodofor)

Isåfall kan du ju undvika "bottenskrapet" och ta övre hälften så blir det nog kanon.

Efter 0.5 liter 10P förkultur bör du gissningsvis har ca 40-60 miljarder levande celler, dvs motsvarande ungefär som en halv XL påse, eller 3-4 gamla 50ml påsar, och 2-20 miljarder döda celler lite beroende på skicket på din slurry.

Tar du hälften och propagerar upp till riktvärdet så bör du ha garanterat minst 95% levande celler.

/Fredrik