amerikansk humle i pilsner

tänkte dra igång en pilsner efter nyår och skulle vilja sätta lite sprätt på den genom att inte köra 100% saaz som dom flesta andra.
så vad har vi för erfarenhet av att humla pilsner med andra sorter(gärna amerikanska eller nz)?

har funderat på att köra 30g simcoe(10g 20min, 10-15min och 10g 10 alt 5 min) tilsammans med en någorlunda normal dos av saaz vid samma tidpunkter. någon som provat på nått liknande?

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: amerikansk humle i pilsner

Hej och God Jul!
Som jag minns det var Håkan Lundgren åtminstone först i Sverige med att göra det, om ni minns Lundgrens Lager, men jag antar att det gjordes allra först i USA. I SHBF:s öltypsdefinitioner kallas den för modern ljus lager. Släng i lite Simcoe vid knockoff också så får du ännu mer citrusdoft.

Sv: amerikansk humle i pilsner

Min senaste pilsner; En klassisk amerikansk, humlade jag med Simcoe FWH, i bittergivan samt vid knock-out. Sen hade jag Riwaka FWH,20,10,5,0min. Dessutom lite pale ale malt, munich 1 och majsflingor som kompletterade pilsnermalten. Behöver jag säga att det blev kanon? Mycket mjuk och mild i smaken, ren och fräsch. Humlen står ut men det gillar jag, citrus, passion, härlig beska och doft.
Alltså kör på och känn dig inte tvingad att hålla dig inom ramarna om inte det är ditt mål.