Hjälp med IPA

Hej alla fantastiska ölbryggarexperter (och andra).

Sitter och klurar på ett recept till min tredje öl (någonsin). Efter en något misslyckad men ändå ok Bitter och en helt ok Julporter är jag sugen på att brygga en riktigt blommig engelsk IPA. Eftersom den dessutom bryggs (och dricks) i Midsommarkransen är namnet självskrivet.

Vad tros om följande recept:

------------------

Midsommarblomster IPA

Batch Size: 10,00 L
Boil Size: 10,00 L

Ingredients

Amount    Item Type                                                                  % or IBU
1,60 kg    Extra Light Dry Extract (8,0 EBC) Dry Extract                 88,89 %
0,10 kg    Caraaroma (256,1 EBC) Grain                                        5,56 %
0,10 kg    Wheat Malt, Ger (3,9 EBC) Grain                                     5,56 %

10,00 gm First Gold [9,50 %] (60 min) Hops                                   18,1 IBU
10,00 gm Goldings, East Kent [6,80 %] (20 min) Hops                      7,8 IBU
10,00 gm Whitbread Golding Variety (WGV) [6,20 %] (20 min) Hops  7,1 IBU
10,00 gm First Gold [9,50 %] (20 min) Hops                                   11,0 IBU
10,00 gm Whitbread Golding Variety (WGV) [6,20 %] (5 min) Hops    2,4 IBU
10,00 gm First Gold [9,50 %] (5 min) Hops                                      3,6 IBU
10,00 gm Goldings, East Kent [6,80 %] (5 min) Hops                        2,6 IBU

20,00 gm Whitbread Golding Variety (WGV) [6,20 %]               (Dry Hop 7 days) 
20,00 gm Goldings, East Kent [6,80 %]                                   (Dry Hop 7 days)
20,00 gm First Gold [9,50 %]                                                 (Dry Hop 7 days)

1 Pkgs Ringwood Ale (Wyeast Labs #1187) [Starter 500 ml] Yeast-Ale 

Steep grains as desired (30-60 minutes)

Primary: 7 days at 20 degC
Secondary: 14 days at 20 degC

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,059 SG
Est Final Gravity: 1,017 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,51 %
Bitterness: 52,6 IBU
Est Color: 20,1 EBC

-----------------------

Är Caraaroman för kraftig? Gör vetemalten någon nytta? Jag har också Carafa I special Chokladmalt hemma, passar det i en IPA?

Framför allt: Vad tror ni om humlingen?

Tacksam för alla råd jag kan få.

GodJul

Andreas

Sv: Hjälp med IPA

Låter det inte rätt mycket med 60g torrhumling till 10 liter..? Min senaste bryggning på runt 18 liter torrhumlade jag med 20g styrian goldings och den tog över rätt mycket (lite för mycket för min smak - men jag ville ha mer amarillo än styrian i slutresultatet) trots att jag hade humlat på rätt friskt med 100g amarillo i omgångar rätt sent i koket.

Frågan är väl hur du vill att din öl ska smaka, vill du ha en redig humlebomb (typ "gräsig")?

Sen får jag väl slänga in en brasklapp för jag är inte så hemma på just de sorterna du ska använda.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Skulle nog inte ta i Chokladmalt i en IPA.
Sen en favvishumle som jag brukar ha i mina IPA är Cascade...fast då kanske det skulle klassats som en APA. Men den friska smaken som cascade ger gillar jag skarpt.

Tror även jag att torrhumlingen är lite väl häftigt tilltagen. Hälften räcker, men du avgör ju såklart själv vad du vill att ölen ska smaka. Vetemalten borde väl också mäskas för fullt utbyte?

Tack för era synpunkter.

Misstänkte själv att torrhumlingen var i det värsta laget men jag är deffinitivt ute efter en humlebomb. Snarare blommig än gräsig dock. Vad tror ni om att minska torrhumlingen till:
10,00 gm Whitbread Golding Variety
20,00 gm Goldings, East Kent
10,00 gm First Gold

DrKarma skrev:

Skulle nog inte ta i Chokladmalt i en IPA.
Sen en favvishumle som jag brukar ha i mina IPA är Cascade...fast då kanske det skulle klassats som en APA. Men den friska smaken som cascade ger gillar jag skarpt.

OK, chokladmalten är ute ur leken. Håller för övrig med om att Cascade är mums. Drack några underbara APAor på OT för några veckor sedan med massor av Cascade men 125 kr per 33 cl gör ont sad Målet med denna bryggd är dock en engelsk IPA så jag vill bara använda engelska humlesorter.

Weinkeller skrev:

Vetemalten borde väl också mäskas för fullt utbyte?

Har inte vågat mig på att mäska än utan nöjer mig med att stöpa specialmalten (vad är f.ö. skillnaden på att stöpa och BrewInABag?). Gjorde en riktigt lyckad porter på detta sätt där jag använde vetemalt för att få stabilare skum. Tänkte det kunde funka även denna gång, eller?

Jag tror mäska och stöpa är i princip samma sak. Om det du gör när du stöper är att låta malten dra i tempererat vatten en viss tid (tex 65 grader i 60 minuter). Möjligen att mindre maltstärkelse konverterar till socker om du har stora volymer vatten?

Brew in bag är väl också bara en annan metod att mäska, fast man får in lakningen i samma moment eftersom man har malten i en säck och bara kan lyfta ur den ur mäskvattnet. Termen "stöpa" används nog mer när man brygger på extrakt. Ett annat ord är delmäskning.

För övrigt tycker jag inte det behöver vara fel att ha tex chokladmalt i en IPA. Jag har ofta haft rostat korn, svartmalt eller chokladmalt i liknande öl. Fast väldigt lite. Det kan ge ett trevligt bidrag i färg (om man vill dra åt det rödare hållet) och en liten nyans av rostat i bakgrunden. Det handlar ju bara om vad du är ute efter och vad du tycker om.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Tänker du använda pellets eller kottar vid torrhumlingen? Humlepåse? Tänk på att kottarna (och påsarna) suger åt sig hyfsat mycket vätska, men att det är betydligt lättare att få bort humlen om man använder kottar i påse. (Jag brukar i och för sig krama ur vätskan ur humlen när jag tar upp den...)

Annars håller jag med cmbellman; lite chokladmalt, säg 1% för att ge lite färg behöver inte vara fel.

Brew in a bag är ett lätt och trevligt sätt att gå vidare från extrakbryggande. Rekommenderas smile

Appropå engelsk IPA så drack jag Fuller's IPA tillsammans med hembakta pepparkakor häromkvällen. Det var en riktigt trevligt kombination - pepparkakorna tog fram det blommiga i humlen på ett väldigt fint sätt. Blev fina toner av jasminte och kåda smile Rekommenderas också.

Jäser: julöl

Ett alternativ till chokladmalt som jag (med fler) tycker är suveränt i en starkare ale är pale chocolate malt.
c:a 1% i ale, upptill 10% i en porter.
Det ger en fin färg och en extra touch till ölet utan att för del skull ge en tydlig chokladighet som inte passar i en ale.