Storköksgryta, tips och idéer!

Hej kära hembryggare! (har redan postat tråden i SHBFs forum, men det verkar vara mer aktivitet här och kanske når det några extra smile )

Jag har lyckats få tag på en rejäl gryta till min ölbryggning! Känner en kille som äger ett företag som tillverkar storköksgrytor och som jag bad höra av sig till mig nästa gång dem plockar ut en gammal gryta. Idag ringde han och hade en gryta på 100L som var fullt fungerande. 100L var större än jag hade föreställt mig, men den har allt som behövs. 3-fas anslutning och ett element på 17,5kW möjlighet att ställa värmen och även möjlighet att tippa den. Nu undrar jag bara hur jag enklast gör för att göra den optimal för ölbryggning. Som det är nu så har jag två funderingar. Första är att göra någon sorts brewe in bag variant där jag sänker ner någon sorts behållare med malt och sedan en med humle osv. När vörten sedan ska ut och ner i jäskaret så får jag använda mig av en hävert eller pump. Andra är att jag med hjälp av den nuvarande ägaren, som har en hel verkstad anpassad för rostfritt försöker svetsa i en sorts genomgång så att man kan lägga en filterslinga på insidan och mäska som vanligt. När man sedan är klar med mäskning och lakning så tiltar man bara behållaren och tömmer den på draven för att sedan slå i vörten för kokning.

Tacksam för all sorts idéer och tips på vad som skulle vara lämpligast! Det finns säkert möjlighet att få loss fler liknande grytor om någon skulle vara intresserad! smile

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Zwonka/IMAG0125.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Zwonka/IMAG0126.jpg

http://i21.photobucket.com/albums/b268/Zwonka/IMAG0127.jpg

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-12-19 18:05:43)

Sv: Storköksgryta, tips och idéer!

Tror inte det är en god ide att försöka svetsa på en kran i botten på grytan om killen inte verkligen vet vad han gör.
Kanterna fungerar ju som en tryckkokare.

Jag skulle nog bygga ett lakkärl och mäska i grytan, pumpa över till lakkärl och laka tillbaka med pump till steamern för kok.
Eller får du använda tippfunktionen och silen som jag ser att du har till att laka till ett kärl och pumpa till uppsamlingskärl
och rensa ut malten, sedan in med vörten i grytan igen. En Rambolösning som kan funka.

Vi brukade koka ris i en 200Liters och tippade den med "silen" och perforerade bakplåtar för att hälla av vattnet mellan koken.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag tror också att man kan kyla vörten efter avslutad kokning i en sådan här gryta genom att släppa ut ångan i mellanrummet och sedan pumpa in ett kylmedium ex. vatten och glykol. Jag tror att det finns sådana med den funktionen från början eftersom mat som ska kylas ner måste bli nedkyld snabbt och effektivt.

Absolut, det ser dock inte ut som att den funktionen finns på den modellen du har Zwonka.
De brukar dessutom ha omrörning också.

Ett annat alternativ som kunde vara en lösning är att få en falsk botten tillverkad. Hur man ska få bottnen att ligga stilla
får man fundera en stund på. Men lyckas man så kan man ju bygga ett stigarrör genom falsk botten och pumpa upp/ut vörten.

www.bryggradio.com

Nej Zwonka. Den manicken kan du inte göra ett dugg med....ja förutom att sälja den till mig för 200 kr. wink

DrKarma skrev:

Nej Zwonka. Den manicken kan du inte göra ett dugg med....ja förutom att sälja den till mig för 200 kr. wink

haha är det så illa? 200kr är lite för billigt lägg på en nolla så är den din smile

Denna gryta är väl den enklaste varianten skulle jag tro. Det finns varken omrörare eller kylningsfunktion. Killen som ska hjälpa mig bygger dessa grytor på daglig basis och vet nog vad han  pysslar med smile Men jag har funderat på det där med en falskbotten. Borde inte vara så svårt att göra en skiva av rostfritt stål som man svetsar fast i botten. Man behöver ju heller inte göra hål i grytan utan man kan ju montera ett rör som går utmed väggen och ner i botten på grytan under silen då. Man kanske skulle göra slag i saken och bygga sig ett RIMS bryggverk när man ändå håller på? DrKarma jag har ju studerat ditt litegrann både i tråden och på Wikin och med tanke på att svärfar är kyltekniker och gillar att kröka rör m.m så är det ju inte omöjligt smile

// Alex

Zwonka skrev:
DrKarma skrev:

haha är det så illa? 200kr är lite för billigt lägg på en nolla så är den din smile

Men jag har funderat på det där med en falskbotten. Borde inte vara så svårt att göra en skiva av rostfritt stål som man svetsar fast i botten. Man behöver ju heller inte göra hål i grytan utan man kan ju montera ett rör som går utmed väggen och ner i botten på grytan under silen då.
// Alex

Precis.

Problemet med att svetsa fast den är att du måste ha väääääldigt smala armar och små händer när du ska rengöra under
din falska botten wink

www.bryggradio.com

Du.... Jag tänkte inte på det! wink

Planerna som jag har nu är väl att sätta en kran i sidan på grytan och ett rör på insidan som ligger ner i botten, precis som när man kör med en kylbag. Men att man pumpar runt vörten hela tiden och samtidigt sköter tempen med själva grytan. När man sen ska laka så får man pumpa vörten till ett mellanlager innan den ska tillbaka till grytan för kokning. Har även planer på att sätta en omrörare i locket så att tempgivaren får rätt värde.

// Alex

Jag har börjat komma på andra tankar var det gäller denna storköksgryta. Fick en 24liters gryta av farsan i julklapp och känner väl att jag klarar mig med den ett tag framöver! smile Men jag tror nog att det går att ordna en affär för den som är intresserad! Kan tänka mig att den kostar 1500 spänn eller något liknande! smile

// Alex