Artikeln är nu tillgänglig online:
http://www.informaworld.com/smpp/conten … a912480470
Jag har nu läst nästan hela artikeln under kvällen. Mycket intressant läsning.
Tydligen är det bara manliga bryggeriarbetare som är utsatta---jfr. t.ex. tabellerna 20-21 (tjocktarmscancer), 22-23 (ändtarmscancer), och 24-25 (levercancer). Kategorin är ju dock "beverage worker" så den inbegriper ju även de som håller på med mineralvatten och annat blask.
Tabell 86 och figur 51 är också intressanta.
Ehuru det är viktigt att hålla korrelation och kausalitet åtskilda, så tycker jag att man ändå dra en hel del slutsatser av den förra. Författarna nämner t.ex. i slutordet att innearbetare som begränsar sin solning till semestertiden har högre melanomincidens. Vad är det som är den verkliga orsaken här---att de inte är ute tillräckligt mycket i sitt arbete, eller att de är ute under semestern? En någon annan okänd parameter? Det är alltså svårt att ange en klar, entydig orsak i många fall. Men korrelationen hos en viss yrkesgrupp kan ändå vara bra att känna till, även om den "verkliga" underliggande orsaken är okänd.
Det blir alltid lite konstigt när journalister skall referera medicinska forskningsresultat. De kan helt enkelt inte stå emot frestelsen att vinkla informationen och skapa rubriker som inte alltid motsvarar innehållet i forskningsrapporten.
Ja tyvärr är det ju så med dagens journalister. Här är mitt bidrag: sådan okritisk journalistik orsakar bröstcancer (tabell 39) och peniscancer (tabell 49) hos tidningsarbetande män. 
Uttalandet:
"–?Till exempel lärare som är ute i solen hela sommaren löper större risk att få hudcancer än andra, skriver han i en kommentar"
tycker jag både kan och inte kan anses vara nonsens, beroende på om som-satsen tolkas som begränsande eller beskrivande. Om det avses specifikt sådana lärare som är ute i solen hela sommaren---jämfört med andra lärare som inte är det---är det naturligtvis nonsens eftersom man inte undersökt olika lärares sommarlovsvanor (såvida Pukkala inte har genomfört eller känner till någon undersökning som gjort detta). Om den däremot är enbart beskrivande (många lärare är ute hela sommaren) så stämmer utsagan överens med resulaten i rapporten (se tabellerna 54-57). Jag tror nog att det är denna andra tolkning som Pukkala avsåg. Men poängen att kommentaren inte säger något om orsaken: i den första tolkningen är den nonsens p.g.a. att slutsatsen inte följer av premisserna, inte p.g.a. att orsaken till högre melanomincidens skulle vara någon annan än att man är lärare.
Johannes