Fattigmans Braumeister

Efter att ha reflekterat över Speidelkonstruktionens mysterier och dess pris tänkte jag att detta måste kunnas göras på ett enklare (och billigare sätt).

Som jag uppfattar principen med Braumeistern så lägger man malten i ett rör med filter/galler i båda ändar och sänker ned detta i hetvattentanken med allt vatten. Vätskan får cirkulera i röret och under tiden konverteras och extraheras innehållet i malten. Sen tar man bort röret och kokar samt därefter kyler vörten.

Man behöver nu en gryta som rymmer lika mycket vatten som önskad färdig vört och lite till, en säck, ett rep, en termometer och en kylspiral.

Grytan ställs på spisen, fylles med hela vattenmängden som värmes till inmäskningstemperaturen.  Den krossade malten läggs i säcken som knytes med repet längst upp. Säcken sänks ner i vattnet medan man håller i repet. Sedan får man dra säcken upp och ner som en jättetepåse medan man då och då kontrollerar temperaturen samt eventuellt värmer på. Nästa steg i proceduren blir att lyfta upp "maltpåsen" och koka vörten med humle. Sedan kylning med kylspiralen. Voilá!

En vinst kan vara (förutom billigare öl) att man får med tiden ännu starkare armar än med en vanlig Braumeister.

Sv: Fattigmans Braumeister

Låter väldigt mycket som "brew in a bag". Du kan hitta några länkar om detta i en äldre tråd. Kan också tillägga att Basic Brewing Radio hade två avsnitt om detta den 2 och 9 april i år.

Inget nytt under solen och alla vägar bär till Rom således. De begränsningar hos metoden som skulle kunna finnas enligt en del skulle väl också i så fall till viss del kunna gälla Braumeistern. Även solen har sina fläckar om man ska fortsätta på ordspråksspåret.

En hel del är skeptiska men få har kunnat hitta något fel egentligen vad gäller slutresultatet. Lågt status helt enkelt på säckmetoden och nämns som en förenklad övergångsfas mellan extrakts- och helmaltsbryggning men detta är väl inte korrekt.

Men det är klart - det är fascinerande i sig med fantastiska apparater med många blänkande rör, kranar och byttor i rostfritt, trä och koppar. Ännu hellre om man lyckats skruva ihop dem själv.

Tror att jag vill testa denna bryggmetod, vill dock läsa lite till, just nu känns det bara som att brygga te.......

Salle

Den här är med i senaste BYO och är väl i det närmaste man kan komma en fattigmans braumeister:
http://www.homebrewtalk.com/f51/counter … -a-131411/

Jag har bryggt fyra gånger med brew in a bag-metoden och tycker att det funkar finfint. Effektiviteten brukar hamna runt 82 %, vilket känns bra smile

Jäser: julöl

Jag kör i princip bara BIAB, och har gjort det ett antal gånger för att jag bor i lägenhet och det är det jag har plats med för tillfället. Det är absolut en godkänd metod som inte alls är en genväg till samma resultat. Faktiskt kan man få, som mans nämnde ovan, väldigt hög effektivitet av den tunna mäskningen och det är väldigt lätt. I de flesta fall får man väldigt likt resultat som batch sparging (vad det nu heter på svenska) med infusionsmäskning. Däremot har jag hittat några nackdelar, som också kan va fördelar, som jag faktiskt kommit fram till själv:

Eftersom mäsken är så tunn (åtskilliga liter per kilo malt) blir effektiviteten hög (80+%) - baksidan med detta är att ölet KAN bli alldeles för jäsbart. Detta leder till att ölet KAN få tunt skum och tunnare munkänsla. Jag skriver KAN med versaler för jag har haft olika erfarenheter med olika recept. Det kan man iofs kompensera med att öka tempen lite under mäskningen (jag mäskar runt 68 grader och får bra resultat) och gärna ha en del vete i mäsken för att få till en lite tjockare krona. Eftersom man inte lakar på samma sätt som i andra bryggningsmetoder och att mäsken är så tunn behöver man inte oroa sig för att det proppar igen när man lakar etc. Jag föredrar att brygga humliga öl, APA och IPA t.ex., med BIAB eftersom humlen bidrar till ökad skumbildning och den kommer fram tydligt i smaken. Har inte riktigt fått till bra maltiga öl med BIAB än faktiskt eftersom vörten är så jäsbar, trots hög mäsktemp.

Det är kanske bara jag som får dessa resultat? Hur som helst är det absolut en godkänd helmaltbryggningsmetod som är lika lätt som extraktbryggning - plus 1 timme för mäskning, men under den tiden kan man förbereda för koket, mäta upp ingredienser, fixa med jästen, rengöra och sterilisera jäskar och annan utrustning m.m. Och sen luktar det så gott i köket när man mäskar! smile

Ju mer vatten i förhållande till malten resp. så låg försockringstemperatur som möjligt- lägre restsötma - gammal sanning (med möjliga modifikationer).

Braumeistervännerna har inte redovisat något i den här riktningen som nackdelar (sällan nackdelar överhuvudtaget förutom priset) men det kanske sitter långt inne.

9 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-11 09:41:01)

Hej.
Jag har precis lärt mig att jag alltså brygger enligt Brew in a bag metoden, no sparge.  Här har jag bryggt i två-tre år utan att veta att jag faktiskt brygger på ett verdertaget och dock underskattat sätt.  Well, I'll be damned, jag som trodde jag var någon kuf som brygger i mina gamla kallingar... cool

Jag började brygga på detta sätt för att jag inte hade utrustning eller läggning att bygga ett eget bryggsystem. med kylarväska, bazookafilter och dyligt.  Ner med malten i en påse och så mäskar vi med cirka 3 liter vatten per kilo malt.  Jag har laborerat med mer vatten men har då tyckt ölet blivit lite tunnt.  Sedan "lakar" jag ur genom att tappa ytterligare 2,5 liter vatten (cirka 76 grader) per kilo malt som får dra i cirka 10-15 minuter.  Därefter en sista tvätt där ytterligare 1-2 liter får rinna igenom.  Då jag kör 10 liters satser betyder det att jag får i hop ungefär 12-13 liter vötr innan koket, precis vad min vörtkokarkastrull klarar av. 

Tycker inte att jag får tunna öl med denna metod, som nämns ovan beror det på vilken/vilka temperatur(er) man mäskar i.  Däremot får jag sällan något vidare skum på ölen, men jag har skyllt det på att jag envisas med proteinrast (något som jag nu svurit på att sluta med).  Kanske är det metoden som ger mig taskigt skum?

Generellt är bryggeffektiviteten mellan 60-65%, men under min senaste bryggning gick den upp till 72%. Och för mig har det varit mest frustrerande med dessa variationer i effektiviteten och det är en av orsaken till att jag nu beställt en Braumeister.  Det största orsaken är att jag inte grejjar att hålla konsekvent temperaturkontroll under mäskningen och samma mäsk ger hela tiden olika resultat. 

Snart kan jag rapportera om jag ser några nackdelar med BM när det gäller kropp och skum.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Tycker inte att jag får tunna öl med denna metod, som nämns ovan beror det på vilken/vilka temperatur(er) man mäskar i.  Däremot får jag sällan något vidare skum på ölen, men jag har skyllt det på att jag envisas med proteinrast (något som jag nu svurit på att sluta med).  Kanske är det metoden som ger mig taskigt skum?

Jag får aldrig heller till bra skum, men lite vete i mäsken skadar nog inte. Problemet är att jag inte har kvarn, så isåfall måste jag ha i minst ett kilo vete för det är vad som finns färdigkrossat på PGW. Krossa själv med brödkavel funkar, men det ger väldigt varierande resultat. Bryggde ett julöl för några veckor sedan och krossade med kaveln, mycket okrossad malt följde med och jag fick en rejäl maltskalsbismak...maskerade defekten med pomeransskal och nejlikor i sekundären sen så det löste sig iofs ändå smile

Ska med stor sannolikhet också köpa BM nu, men jag rekommenderar skarpt BIAB för de som vill gå över till helmaltsbryggning lätt och billigt. Det blir lite spill och stänk och lite mer att tänka på, men det är klart värt det. Men tänk på att öka mäsktemperaturen några grader

Jag har funderat på att bygga en enkel variant enligt principskissen, men jag har några undringar, som ni kanske kunde svara på. Jag har en del vattenslang Wisbro Combipex rör (95 grader C) över sedan jag byggde om och jag undrar om man kan använda sig av dessa för att transportera vörten i?, de verkar otroligt kemiskt stabila.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/24_m%E4skning.jpg

kolaren skrev:

Jag har funderat på att bygga en enkel variant enligt principskissen, men jag har några undringar, som ni kanske kunde svara på. Jag har en del vattenslang Wisbro Combipex rör (95 grader C) över sedan jag byggde om och jag undrar om man kan använda sig av dessa för att transportera vörten i?, de verkar otroligt kemiskt stabila.

Maxtempen för combipex rör är +70 grader
Mometan maxtemp +95 grader.
Fast i det RIMS som du beskriver i din ritning så borde det funka, för du tar förmodligen inte upp tempen till mer än 78 grader och det är ju ganska nära 70 smile

Ser dock inte någon vinning att ha ditt duschmunstycke i botten av kärlet som du ritar.
Sen hade jag nog valt något annat (typ skalat en bit prisolrör, format en cirkel, gjort hål i röret och sen satt dit ett T-rör) istället för ett duschmunstycke.
Tänk på att duschmunstycken är svåra att rengöra och är tillverkade för duschtemperaturer - ej för het vört.

Har en liten fundering här då flera verkar ha planer på att köpa sig en svindyr Braumeister. Själv har jag för tillfället min allra första helmaltsbryggd på jäsning (för övrigt en "Amarillo continous IPA" enligt krunchies recept) och att köpa en Braumeister är inget jag funderar över än.

Däremot har jag problem med att hålla mäskningstemperaturen i min kylväska och även en ganska klen spis, men så såg jag en tråd på bryggforum.nu där någon hade köpt en "Glühweinkessel" på ebay.de och den verkar funka att både laka och koka i. Dessutom är de ju klart prisvärda. Kan man modifiera en sådan blir det riktigt billigt jämförelsevis.

Länk till tråden på bryggforum: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12682

Vad tror ni om det här???

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

De verkar ju intressanta, det fanns ju också sådana på 40 liter. Men det var knapert med tekniska data - ex. vilken effekt hade de? Man brukar väl inte koka gluhwein (tänk på det göttaste).

2.2kW

Den där verkar ju najs, bra billig - och med en sjysst timer till och lite mer uppsyn så blir det ju iaf semiautomatiskt smile Undrar om de är någe bra...

16 Senast ändrad av Nanobryggaren (2009-12-11 07:13:59)

Nej man kokar väl inte gluhwein, men det går ju tydligen att koka i det exemplaret som "Evil Swede" på bryggforum köpt. Undrar om man kan koka i alla modeller eller om en del slår av vid 100 grader.
Hmm...

Värt att kolla upp lite mer i alla fall.

Edit!

Spanade runt lite mer på ebay.de och hittade inkokningsapparater (einkochautomat i singular på tyska). Det kanske snarare är en sådan man skulle satsa på. De är ju gjorda för att just koka i. smile

På flaska: Robust Porter, Barley Wine och Imperial stout.

min Saro Glühweinkessel / Heißwasserkessel Modell ANS-25 l fungerar bra med lite tillsyn, termostaten har  5grader mellan till och frånslag
så man får passa lite manuelt på temperaturen. det kanske går att justera, eller vrida upp fullt och köra med extern termostat.
skalan på vredet är graderat 40 - 100 grader men den stoppar inte vid 100 grader.
jag är väl lite lat så jag har köpt en BM, men jag behåller min glühweinkessel för mindre provbryggningar

hej hop alla bryggarvänner