Old Ale & Barley Wine

Köpte i våras jästen Wyeast 9097PC för att göra ett försök med Old Ale och Barley Wine. 9097:an var en tillfällig specialjäst som skulle vara synnerligen lämplig för dessa två brygder.
Själva bryggningarna förlöpte väl och resultaten har nu lagrats i min svala källare i ett drygt halvår.
De smakar väldigt speciellt, fruktiga/syrliga och är ganska alkoholstarka 7% resp. 10% (est). Eftersom jag tidigare inte druckit sådana här öl har jag inget att jämföra med. Jag är inte så förtjust i resultatet, dvs de har en lite märklig smak. Old Ale:en är rätt ok med Barleyn smakar spritig och ganska förskräckligt, tycker jag.
Någon annan som har gjort försök med samma jäst? Humlegården borde rimligen ha sålt ett antal paket! Skulle vara roligt med lite jämförande synpunkter.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Sv: Old Ale & Barley Wine

Det är kanske smaken av brettanomyces du inte är van vid.
Har själv en belgisk dubbel med trappist blend WY3789 som börjar få en riktigt kraftig brettsmak. En del av karaktären är som det beska/syrliga i ett mouserande vin.
Nästa gång du är på SB så rekomenderar jag en Orval: http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ … aruNr=1650
Om det är den smaken du inte tycker om så fins det ju bättre jästsorter till dina Barleywine.

Wyeast 9097-PC Old Ale Blend
Beer Styles: English Barleywine, English Strong Ale, Old Ale
Profile: To bring you a bit of English brewing heritage we developed the “Old Ale” blend, including an attenuative ale strain and a Brettanomyces strain, which will ferment well in dark worts and produce beers with nice fruitiness. Complex estery characters will emerge with age. Pie cherry and sourness will evolve from the Brettanomyces along with distinct horsey characteristics.

Det känns lite märkligt att man rekommenderar den jästen till Barley Wine.
Barley Wine ska inte jäsas med "brett" och inte vara sur.

Old Ale däremot kan vara lite syrlig.

Jag använde SafeAle US-05 torrjäst till mitt Amerikanska Barleywine. Den jäste ut 11% som var enligt beräkning. Dock så verkar det inte som den klarade av primningsockret då endast en liten del kolsyra har bildats. Tre månader har passerat så jag funderar på att tillsätta champagnejäst för att få lite bubblor i flaskorna. Den är drickbar nu, men fortfarande för mycket raketbränslesmak och beska. Antar att den behöver ett halvår till för att smaka bättre.