berglund skrev:Jag har en Berliner Weisse som har stått på primären nu i 7 dagar. Jag tänkte låta den stå kvar en vecka till för att sedan hamna i fat. Jag tillsatte bakterierna samtidigt med jästen i den syresatta vörten. På paketet stod det att man skulle tillsätta till ofermenterad eller delvis fermenterad vört. Blir det någon skillnad att tillsätta i primären eller bör man tillsätta senare?
Om du tillsätter kulturen samtidigt som din vanliga jäst, eller använder någon mix, så får ju lactobacillerna mer tid i jäsprocessen och kommer därmed att producera lite mer mjölksyra än om du skulle tillsatt den senare. Det är helt upp till din smak och tycke. Hur mycket mer går inte att svara på. Rent generellt sett så är processen mer reproducerbar och man tillsätter sin kultur till sekundären, men det fins inget rätt eller fel här.
berglund skrev:Hur är det med sedimentering av bakterier? Är de kvar i suspensionen eller blir man av med en massa när man byter kärl? Jag räknar med att låta ölen vila i fatet i 3 månader eller så? Är detta en tillräckligt lång tidsplan eller bör man ha den ståendes längre?
Att bli av med dem helt går inte, de kommer att fortsätta producera smak så länge det fins något att "tugga på"
Enklast är att du tappar upp på fat, låter vila i tre månader och sen smaka av. Tillräckligt? - kolsyra och konsumera annars låt stå nån månad till
berglund skrev:Skall man ha fatet ståendes svalt eller bör det vara rumstempererat? Återigen enligt paketet jobbade det bättre vid varmare temp. Samt som mangster undrade vad är bäst inför denna lagring? Bör jag tillsätta kolsyra eller ej?
Det beror naturligvis på vad du vill uppnå. Lactobacillerna kommer att jobba långsammare om det står svalt än i rumstemp. Vill du att den ska vara drickfärdig om 3 månader så är det rumstemperatur som gäller. Vill du lagra den fram till sommaren tja då kanske man vill ha den lite svalare?
Det där med kolsyra tycker jag du kan vänta lite med. Den kommer att ändra på jäsprocessen och helt plötsligt har du ytterligere en faktor som påverkar. Tryck i den sen när du är nöjd med ölet.
Här har du lite bra länkar om du inte redan varit på de sidorna:
http://www.babblebelt.com/newboard/foru … 0&pg=1
http://madfermentationist.blogspot.com/
/Christian