Vargen kommer?
Jag dök nyligen in i den här stora märkliga och trevliga världen av ölbryggning. Läste in mig en hel del inte minst på det här forumet (tack allihop) men som nybörjare är det en massa ord och sysslor man inte riktigt förstår... i alla fall inte innan man testat själv. En blandning av rastlöshet, dumhet och vanlig hederlig nonchalans ledde till att jag begick följande (som jag har förstått nu i efterhand) fel:
1. Mäskat i alldeles för hög temperatur (72 grader under större delen av tiden - lite lägre de tio första minuterna)
2. Lakat genom att använda saftsil (har numer förstått att det är dumt att syresätta vörten även i detta stadium)
3. Alldeles för hög lakningstemperatur (hällde på med kokande vatten)
4. Glömt sila av humlen innan primärjäsningen.
5. Sugit igång hävert med munnen
6. Jäst med otätt plastlock vid primärjäsning
7. Använt typisk aromhumle som bitterhumle
8. Syresatt efter första jäsning genom att klantigt och snålt nog hälla tillbaks från mätglas efter FG- och OG-mätning.
9. Glömt att rengöra kapsyler.
Första ölen jag gjorde blev kanske inte fantastisk men väldigt bra. Jag känner av ett av ovanstående misstag men det stör inte så farligt. Jag kommer givetvis inte att göra om så många av dessa dumheter, men frågorna till er alla är:
1. Är det lite väl mycket "vargen kommer" i ölbryggarvärlden?
2. Gissa vilket av misstagen som var det största (det enda jag märker att mitt öl lider lite av)?