Sv: Braumeister

Jag är bra nyfiken på Braumeister och har redan skickat mail till Jürgen om hans BM:)

Jag är en van brew-in-a-bag:are och tycker att det verkar överdådigt med alla dessa raster. Jag brukar köra ca 66-68C i 60 min och sen bara va glad, det funkar alltid..men det verkar som det inte går så med BM. Är det nödvändigt att göra alla dessa raster för att få bra resultat? Vad skiljer dess mäskningssystem från alla andra som gör att den kräver denna långa mäskning och alla dessa olika tider? Iofs så är ju mäskningen automatiserad så det är ju bara att trycka på ON och gå och kolla på film...

Sen en annan grej, det står i instruktionerna att man ska göra en whirlpool innnan kylning. Känns det inte mer vettigt att stoppa i kylspiralen under koket för att sterilisera, kyla direkt efter kokstopp och göra en whirlpool när man nått pitchtemp och tagit ur kylaren? Hursomhelst, jag har en saftsil så det är inget problem egentligen. Tycker inte om att ha humlepåsar under koket, känns som man stänger in det goda...

De flesta öler de har på bild tillsammans med BM är grumliga. Jag hoppas inte era resultat (förutom veteölen då) ser så ut smile

Det lutar hursomhelst åt att jag köper'n, behöver ett ordentligt system som inte kräver spill och stänk och kylning med isvatten i hon. Jag brygger mest IPA och Pale Ale (iaf stilar med OG på 48-70 typ) ändå så jag tror att en BM kan passa mig

Krunchie.
Precis som du är jag BIAB:are men jag stegmäskar i princip alltid.  I början av min "karriär" enkelmäskade jag men fick ofta dåligt utbyta och när jag gick upp till att brygga 70-80% malt (resten DME/LME) började jag stegmäska generellt. 

Grejen med stegmäskning är dels att det ger en hel del frihet, t.ex. har jag ett öl som jag mäskar länge vid 64C och kortare vid 70C, det ger ett öl med relativt lätt kropp men inte för lätt.  Annan öl kanske blir det omvända, mer kropp (dextriner) och högre FG osv.  Jag skulle vilja säga att det är svårt att brygga en riktigt genuin lager utan stegmäskning, men jag kan ha fel, givetvis.  Dekoktion är dock mästaren och det är ju en slags stegmäskning.  Problemet med min utrustning är att hålla den j*vla temperaturen på önskad grad... 

Sedan har ju de övriga rasterna andra syften.  Syrarasten på 40C, som man brukar mäska in vid, är jätteviktig för att få ner PH till rätt värde, i varje fall när man brygger med ljus malt.  Proteinrasten vid 50C är nog egentligen inte nödvändig och själv har jag svurit på att inte använda den eftersom den malt vi har idag är så välmodifierad att rasten inte behövs, men om man har en lägre modifierad malt, exempelvis Humlegårdens böhmiska pilsnermalt (http://shop.humle.se/se/art/golvmaltad- … n-5-kg.php) så kan jag nästa garantera att en proteinrast på 30 minuter är ett måste.  Till sist, utmäskning vid 76/77C är nödvändigt för att avbryta konverteringen och fastställa den bas av vört som jag sedan ska koka. 

Jag tror bara det blir bättre öl så.

Jag väntar med spänning på min BM.  Är något orolig för det där med kylning, har inte beställt BMs spiralkylare utan tänkte använda en Shirron pvv.  Lovar att rapportera.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

För två år sedan köpte jag min Braumeister och den funkar bra och jag är jättenöjd. Första gången bryggde jag med Jûrgen, vilket gjorde allt lite enklare, och jag har nu bryggt 46 gånger och bryggverket har skött sej väl!

Braumeistern står i vår tvättstuga (numera benämnd ölstugan) och när jag bryggde en Imperial Stout enligt Charles Cassinos vinnande recept från SM 07 så blev det mörkbruna kondensgardiner på de kalla väggarna. - Vörten skulle ju kokas i tre timmar. Jag införskaffade en köksfläkt från Ikea och nu har jag inga problem med kondens, ångor eller dofter. Fläktkåpan är snedställd så det är inget problem att lyfta röret. Det finns två spottar som ger bra ljus. Kyler med kopparspiral och filtrerar med saftsil ner till jäshinken.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/67_%D6lstugan4.JPG

Jag knep Jürgens BM, så det blir troligen bryggning i helgen! Ska bara fixa krankoppling till vörtkylaren, sen jäklar smile
Hoppas inte mina gardiner blir bruna bara...borde väl inte vara några större problem iofs om man har ljus malt och bara kokar i 80-90 min. Blir nog en Pale Ale först

grattis till BM! det är skönt att inte behöva slabba så mycket..

Lycka till med bryggandet!

//Mattias

Tack tack, jo det känns ju skönt att slippa stänket med isvatten i diskhon (som mitt bryggkärl inte fick plats i så jag fick kyla i en mindre kastrull i flera omgångar. tog tid och var bra jobbigt) och påse för malten. Jürgen gav mig en bra demo och har läst en hel del nu, så jag känner att jag har nog med kött på benen för att få till bra öl i bryggmästarn.

BM = Bolinder Munktell?
wink

Eller Busch & Müller smile Bra cykellampor...

84 Senast ändrad av krunchie (2009-11-29 23:09:10)

Igår bryggde jag för första gången med BM! Det var kul och flöt på bättre än jag trodde, fick 79% effektivitet och min Amarillo Pale Ale bubblar på som f-n.
Recept:

Anticipated OG:          1.053
Anticipated SRM:           7.6
Anticipated IBU:          37.5 (Tinseth)

4kg Pale Ale-malt
300g ljus karamellmalt
200g Crystal 60L

Mäskschema:
Inmäsk 38C
Protein 57C 10min
Maltos 62C 45min
Dextrin 71C 45min
Utmäsk 78C 15 min

(Samma som Jürgen, fast med lägre inmäsktemp)

Humle:
Bara Amarillo 9.7% (kan aldrig gå fel!)
15g 60min
25g 15min
20g 5min
troligtvis 40-60g torrhumling i sekundär. The more the merrier smile

+ Protafloc och Wyeast Nutrient Blend

Jäst: Safale US-05

Fick 1.056 (79%), kylde på typ 10 min (gick jäääkligt fort med 50L-kylaren!) och jästen var igång på nolltid. Bästa bryggardagen nånsin, tog typ hela dagen bara (började vid lunch, var färdig med allt inkl disk runt åtta på kvällen). Allt var bra förutom ett par saker:

- Silduken i botten...hur fasen ska man hålla den på plats?? Jag hade 2-3 långa slevar som jag lade på som höll den på plats medan jag hällde i malten (nödlösning), fick tyvärr lite malt utanför röret pga detta. Får hitta på någon kedjegrej som Jürgen...

- Tankeställare: När man kokar förlorar man runt 15-20% vatten per timme. Det betyder att om man t.ex.  vill ha 20L efter 80 min kok behöver man koka ca 25L vört. 4,5kg malt hälls i 23L vatten och mäskas, man tar sedan ur malten och lakar med kanske 2L vatten. Malten suger upp drygt 1L/kg.
See where I'm going with this? Okej här kommer lite matte:
23 - 4,5 + 2 = 20,5L innan kok.  Vi saknar sisådär 4,5L som malten sög upp! Jag hällde på typ 4L vatten till under koket för att bibehålla volymen, men vore det inte bättre att laka 6,5L genom malten från början istället? Tänker räkna lite på allt sånt där och prova under nästa bryggning. Promash har tidigare alltid gett mig data som är väldigt lik verkligheten, så jag tänker nog räkna ut exakt lakningsvolym i Promash och se om det fungerar med BM.

Ledsen för det långa inlägget! smile

Jag har ju inte sett någon BM live ännu, men skulle det inte gå att ta en större silduk och vika runt falskbotten och ha ett snöre som man binder runt, ungefär som om man la in falskbottnen i en säck

undrar
Salle

Krunchie.

Väntar fortfarande på min BM, hoppas den kommer denna vecka. Det skulle vara trevligt att utbyta erfarenheter när den kommer - läser du de mail som är kopplade till ditt nick här på forumet?

Mvh
Pål

Portugisen skrev:

hoppas den kommer denna vecka.

Du ser, hade du köpt min hade du varit igång redan,  smile

Hls
/Jürgen

Du har rätt, Jürgen. Och att vänta är inte en av mina starka sidor  wink

Krunchie.

Rörde du om något i maltbädden under mäskningen eller fick den stå och gå?

Mvh
Pål

Portugisen skrev:

Det skulle vara trevligt att utbyta erfarenheter när den kommer - läser du de mail som är kopplade till ditt nick här på forumet?

Jajemän! Jo, det vore ju kul att hålla varandra uppdaterade på saker. Det finns ju ett par tips och tricks som underlättar bryggandet med BM och ökar utbytet utifrån vad jag hittat.

Portugisen skrev:

Rörde du om något i maltbädden under mäskningen eller fick den stå och gå?

Nepp, rörde inte om. Jag satte igång schemat och lät den stå, jag hade ju fullt upp med att dricka öl! smile nä, inte bara, men det är ju skönt att kunna tänka på annat under mäskningen, göra i ordning jäshink, jäsningsmätare osv.

En tanke jag har är att göra en ganska tjock mäsk för att få ökad kropp till en rätt lätt engelsk Bitter (runt 1.037). Om man mäskar med 23 liter med så lite malt som krävs för ett OG på 1.037 blir ju mäsken rätt tunn och jag undrar om man kan dra ner på vattnet i början (även öka maltmängden lite) och laka med mer för att få tjockare mäsk. Vore trevligt att få en Bitter med låg alkoholhalt som inte riskerar att bli tunn (gubbarna i Basic Brewing pratar om detta i avsnittet "Playing with Mash Thickness"). Rast vid en lite högre temperatur borde göra en del av jobbet också. Vad tror ni? Är det möjligt att mäska med mindre vatten i BM?

Kroppen styrs väl först och främst av hur mycket dextriner ölet har efter mäskningen, och inte så mycket av mäskens tjocka?  Vill ha det till att det är andra orsaker till att man vill ha en tjock mäsk, men kanske är jag ute och cyklar.

För en som precis lärt sig att han bryggde efter BIAB principen wink så är väl kanske inte jag den som ska slänga nig med termer, men BA'n bygger väl på no-sparge principen som går ut på att man använder mer vatten under själva mäskningen. När jag läste Palmers beskrivning av de olika principerna fick inte jag intrycket av att no sparge leder till smakskillnader och påverkan på ölet kropp, däremot blir det sämre effektivitet (något som RIMS-metoden försöker lösa).  Nu sitter jag inte med Palmers bok framför mig så jag kan kolla, men jag tror inte ölets kropp borde påverkas nämnvärt av BA.  Intressant att verifiera dock.

92 Senast ändrad av jrm (2009-12-02 10:50:25)

Avsnittet "Playing with Mash Thickness" som jag minns det gick väl på att det inte påverkar kropp, men en tunnare mäsk ger bättre effektivitet.

Jag håller med Portugisen om att kropp först och främst styrs av mängden dextriner i vörten, och detta styrs nog bäst med temperatur och längden på dom olika raster.

Hej har några snabba frågor till er som avänder bm.
1. kan man använda Irish Moss i bm? kan tänka mig att det kann bli bekymmer med pumpen.
2. använder ni tvätt tillbehören som man kan köpa eller vanlig diskborste och yes när ni gör rent i bm??

//
martin

Det kanske var dumt att referera till det avsnittet iofs för dom inte riktigt tar upp det ämnet, men det jag vill komma till är att jag har märkt av att ha tunnare mäsk (typ 5,5-7 liter per kg) med BIAB är att man får rejält bra effektivitet, jag fick 82 till ibland uppemot 90%, men tunnare kropp. Jag mäskade ibland runt och strax över 70C för att kompensera, men kände ändå att det blev lite väl vattnigt.

Vill ju inte riskera det med BM, men man kan ju alltid som sagt reglera det med en längre dextrinrast t.ex.

Tunnare/tjockare mäsk har ju en hel del med vattnets ph-värde att göra.
Har man kalkrikt vatten kan man behövaa ha mer mörk malt och tjockare mäsk för att hamna på rätt pH-värde i mäsken.

96 Senast ändrad av jrm (2009-12-02 14:40:43)

krunchie skrev:

... men det jag vill komma till är att jag har märkt av att ha tunnare mäsk (typ 5,5-7 liter per kg) med BIAB är att man får rejält bra effektivitet, jag fick 82 till ibland uppemot 90%, men tunnare kropp. Jag mäskade ibland runt och strax över 70C för att kompensera, men kände ändå att det blev lite väl vattnigt.

Ahh, det ska jag inte kunna säga. Förut när jag mäskade i kylväska var det med ca: 2,5l/kg. Numera mäsker jag med 3,5 - 4,5l/kg men har dock bara kört med så mycket vatten två gångar så jag har inte mycket empirisk data att uttala mig på.

Däremot har jag märkt att längre mäsktider (tx. 90 min istället för 60 min vid samma temperatur) ger en mer förjäsbar vört.

Update:

Jag har hittat en interessant artikel av Kai Troester, gubben som Basic Brewing har interviewet ett par gångar.
-> http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti … of_Mashing

Citat:
"water/grist ratio – With today’s well modified malts, the mash thickness has little impact on the fermentability of the produced wort [Narziss, 2005]. This was also shown in the Limit of attenuation experiment."

"The Limit of attenuation experiment" beskrivs här -> http://braukaiser.com/wiki/index.php?ti … _thickness

Citat:
"The results for mash thickness were somewhat surprising. Contrary to common believe no attenuation difference was seen between a thick mash (2.57 l/kg or 1.21 qt/lb) and a thin mash (5 l/kg or 2.37 qt/lb). Home brewing literature suggests that thin mashes lead to more fermentable worts, but technical brewing literature suggests that the mash concentration doesn't have much effect in well modified malts [Narziss, 2005]. Briggs cites data that doesn't show a change in fermentability when the mash thickness is changed [Briggs, 2004]. This was confirmed by these eperiments where all the data points were on the same curve that had already been established in the temperature experiment."

"A significant difference was however found in the efficiency. The brewhouse efficiency of the tick mashes remained almost constant between 58 and 60% over the temperature range of the experiments, but the brewhouse efficiency for the thinner mash showed a strong dependency on the temperature and was always better than the efficiency of the tick mash. That leads to the conclusion that thinner mashes perform better and allow for better extraction of the grain. Briggs also reports that thinner mashes can convert more starch but that most of the conversion potential is reached at a water to grist ratio of 2.5 l/kg [Briggs, 2004]"

_ström skrev:

Hej har några snabba frågor till er som avänder bm.
1. kan man använda Irish Moss i bm? kan tänka mig att det kann bli bekymmer med pumpen.

Jag kör med protafloc som är en slags koncentrerad version av det aktiva ämnet i irish moss som gör öl klara och det fungerar bra med BM. Kan inte tänka mig att Irish Moss kan strula till det med pumpen, jag hade ju t.o.m. malt som virvlade runt under koket!

_ström skrev:

2. använder ni tvätt tillbehören som man kan köpa eller vanlig diskborste och yes när ni gör rent i bm??

Rengöringskittet är klart värt. Det är ju inte bara borstarna som man behöver, Halapuren är ju en del av rengöringen. Har man pungat upp med pengarna för en BM är det väl ingen big deal med ett par hundra för att garantera att det alltid är rent?

Hej govänner.

Klockan 23.00 blev jag klar. Min första bryggning med BM.  Den kom i fredags och klockan 15 idag fick jag tid att brygga.  Men jösses vilket slit det blev!  Jag köpte en plattvärmeväxlare istf BMs spiralkylare och att koppla ihop allt samt få upp BM'en på en tillräckligt hög plats så att det blir lite självfall blev vimsigt.  Ja, om det inte blir en infektion på den här ölen så är det kors i taket. Jag var alldeles för oplanerad.  Och det läckte kylvatten.  Jag blir alldeles svettig bara jag tänker på det.

Det är ett problem att hitta en bra plats att ställa rackarn på.  Sen kan den inte få vara för högt upp när man mäskar för annars blir det problem med att få ner och ut maltpipan.  Men när den ska tappas om och kylas som i mitt fall blir det ett kånkande att få upp hela spektaklet till en plats där jag kan få tillräckligt med självfall för att få bra flöde och kylning.

Men mina problem hade inget med BM'n att göra. Den funkade finfint.  76% effektivitet, jag siktade på 75%.  Fick ut totalt 18,5 liter, så det dunstade av lite mer än vad jag räknat med.  Fick fylla på lite vatten efteråt, men det är jag van med från förut, så inga problem.  Men det är ett konk att rengöra före och efter.  Hur ofta rengör ni experter pumpen?  Det kändes som överkurs idag.

Glad och trött
Pål

99 Senast ändrad av krunchie (2009-12-07 15:54:41)

Kom på det själv när jag kom hem med min BM. "Shit, var fasen ska den stå då??" smile men så märkte jag att min gamla pianopall var alldeles perfekt och eftersom den är ganska bred får jag plats med att ställa lock, kylare och annat bredvid bryggverket. Alltid bra med lite extra avlastningsyta.

Jag hade också lite av en jobbig bryggning i lördags, då jag skulle brygga en pale ale med extrakt, 25 liter. Eftersom jag bara kokade i 15 min (variant på James Spencer's 15 min Amarillo Ale) räckte BM gott och väl för sån stor volym (~26L före kok), så inga konstigheter där. Men jag klantade till hela tiden och var lagom glad efteråt.

Det började med att jag lyckades tappa en metallslev i vörten när jag hällde i DME och rörde om. Sleven var tillräckligt lång att kila sig fast i botten vid spiralen och tillräckligt kort för att vara omöjlig att få upp och med 25 liter vört på 90 grader var det ingen idé att dra upp ärmen och försöka få upp den med händerna. Var tvungen tappa ur en massa vört i mitt gamla bryggkärl via kranen och jääädrar vad det stänkte, en riktig paniknödlösning. De som är rädda för HSA skulle blivit tokiga kan jag lugnt säga.

Sedan glömde jag sterilisera kylspiralen så jag var tvungen att stoppa ner den i koket och då slutade det koka i ett par minuter. Inge bra i 15 min kok liksom. Sen började kylspiralen spotta ur vatten som jag tydligen inte fått ur från förra bryggningen och det var inte skönt att få kokhett vatten på kläderna direkt. Sedan när jag skulle koppla kylspiralslangen till kranen lossnade krankopplingen när jag satte på vatten så det sprutade vatten över halva köket och de nyslipade golven.

Sen när jag skulle mäta OG tappade jag jäsmataren. Glas och vatten över hela golvet...kul dag. Jag har dock alltid en i reserv, det är inte första gången jag pajar en sån.

Jag hällde vörten över slurryn från en tidigare sats som jag just flyttat till sekundär och jääklar vad det bubblade iväg! Efter två timmar bubblade det konstant och nu är det nästan färdigjäst efter två dygn! Ölet verkar faktiskt inte tagit skada av mina bravader trots allt, but the proof of the beer is in the tasting. So far so good smile

Så inget problem med braumeistern alls, det är den mänskliga (läs mäskliga smile) faktorn som förstörde min dag.

jrm: Intressant artikel! Några av resultaten där förvånar mig faktiskt. Får prova att mecka med mäskschemat och se om jag kan få till det.