Sv: Braumeister
Jag är bra nyfiken på Braumeister och har redan skickat mail till Jürgen om hans BM:)
Jag är en van brew-in-a-bag:are och tycker att det verkar överdådigt med alla dessa raster. Jag brukar köra ca 66-68C i 60 min och sen bara va glad, det funkar alltid..men det verkar som det inte går så med BM. Är det nödvändigt att göra alla dessa raster för att få bra resultat? Vad skiljer dess mäskningssystem från alla andra som gör att den kräver denna långa mäskning och alla dessa olika tider? Iofs så är ju mäskningen automatiserad så det är ju bara att trycka på ON och gå och kolla på film...
Sen en annan grej, det står i instruktionerna att man ska göra en whirlpool innnan kylning. Känns det inte mer vettigt att stoppa i kylspiralen under koket för att sterilisera, kyla direkt efter kokstopp och göra en whirlpool när man nått pitchtemp och tagit ur kylaren? Hursomhelst, jag har en saftsil så det är inget problem egentligen. Tycker inte om att ha humlepåsar under koket, känns som man stänger in det goda...
De flesta öler de har på bild tillsammans med BM är grumliga. Jag hoppas inte era resultat (förutom veteölen då) ser så ut
Det lutar hursomhelst åt att jag köper'n, behöver ett ordentligt system som inte kräver spill och stänk och kylning med isvatten i hon. Jag brygger mest IPA och Pale Ale (iaf stilar med OG på 48-70 typ) ändå så jag tror att en BM kan passa mig