Bästa öl tilltugget?

Vilket är det bästa tilltugget till ölen?
Torkat kött, brie ost, lufttorkad skinka och lite mörk choklad är helt klart mina favoriter (kanske lite olika sortes salamis/lufttorkade korvar/salta korvar/ölkorvar m.m).

Sv: Bästa öl tilltugget?

Pistagenötter om det ska vara något enkelt. Lufttorkad skinka på knäckebröd.

----------------
tio Pepe

Allting har sin tid, utom ölen som har två.

Sv: Bästa öl tilltugget?

Korv, Utan tvivel.

Sv: Bästa öl tilltugget?

Jag tycker det helt beror på vilken öltyp som man dricker.
- korv av bra kvalité: ljus lager med bra beska eller en ale, bitter
- torkad skinka: ale
- choklad: porter, stout
- lagrad hårdost, stock ale, ESB, barley wine

listan blir rätt lång tongue

Sv: Bästa öl tilltugget?

Stout och mörk choklad är oslagbart!

En kryddig korv och en lager är inte heller fel...

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Bästa öl tilltugget?

Stilton + Barley Wine = ljuv musik!

Andra fina kombinationer:

Belgisk trippel + parmaskinka
Porter, stout etc + choklad (ju mörkare och bittrare choklad desto mer åt imperialhållet)
Framboise, kriek + efterrätter
Rököl + Barbecuegrillat (inte så oväntat kanske...)
Mögelost + Gueze
Skotska smörkakor eller fudge + Skotsk stark ale
Getostomelett och lax + Belgisk veteöl
Vällagrad cheddar + Brown ale

Kan fortsätta hur länge som helst, och det skojiga är ju att man hela tiden kan upptäcka nya fina kombinationer.

Jag fick en superbra bok om detta för ett halvår sedan: The Brewmaster's Table av Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery och gourmand av stora mått. Mycket trevlig läsning och inspiration. Tack vare den har jag börjat se många ölstilar med nya ögon, precis som med vin kräver många ölstilar mat för att komma till sin rätt.

Tyvärr blir det lite dyrt att ha källarn full med alla olika ölstilar, jag hinner inte brygga alla och man måste ju också kolla in konkurrensen :-)

Sv: Bästa öl tilltugget?

Cashewnötter är förbenat gott till IPA's

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Bästa öl tilltugget?

Att dricka en iskall Weistephaner till sushi (med mycket wasabi) är näst intill oslagbart...

Sv: Bästa öl tilltugget?

Man ska inte glömma eller underskatta den klassiska pubkombon: Brittisk real ale och salt & vinegar chips. En påse rives upp helt och lägges på mitten av bordet för att delas av två - tre kamrater. Gärna på plats i London, men även trevligt på väl insutten pub hemmavid (då man förmodligen får nöja sig med ale från kolsyredrivet fat) ;-)

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Bästa öl tilltugget?

Jag må vara banal, men jag håller popcorn för att vara det främsta av snacks.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

11 Senast ändrad av Kenneth (2009-10-23 06:57:46)

Sv: Bästa öl tilltugget?

fresta skrev:

Stilton + Barley Wine = ljuv musik!
...

Jag fick en superbra bok om detta för ett halvår sedan: The Brewmaster's Table av Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery och gourmand av stora mått. ...

Håller med om att starka fina grön/blåmögeloster är fantastiska till kraftfulla öl.

Men Gourmand?
Gourmet antar jag du menar wink

Sv: Bästa öl tilltugget?

Kenneth skrev:
fresta skrev:

Stilton + Barley Wine = ljuv musik!
...

Jag fick en superbra bok om detta för ett halvår sedan: The Brewmaster's Table av Garrett Oliver, bryggmästare på Brooklyn Brewery och [n]gourmand[/b] av stora mått. ...

Håller med om att starka fina grön/blåmögeloster är fantastiska till kraftfulla öl.

Men Gourmand?
Gourmet antar jag du menar wink

En gourmand är en person som uppskattar att äta god mat i stora mängder.
Gourmet är en person som lägger stor vikt vid god mat.

13 Senast ändrad av Kenneth (2009-10-27 20:17:09)

Sv: Bästa öl tilltugget?

Ovanstående är taget direkt från svenska Wikipedia ser jag.
Kan tyvärr inte hålla med på definitionen av gourmand:

- Gourmand: storätare, person med god aptit (mindre kräsen än en gourmet).

- Gourmet: finsmakare, person som lägger stor vikt vid vällagad och välsmakande mat

Källa: Nationalencyklopedien http://www.ne.se/gourmand  http://www.ne.se/gourmet


Sedan vet jag inte om Garrett Oliver är en gourmet eller gourmand neutral

Sv: Bästa öl tilltugget?

Tysk ringsalami av högkvalitet(väl lagrad om med lite vitmögel utanpå) passar otroligt bra ihop med öl.
En sådan här korv är lika hård som en batong och dyr, men man tar lövtunna skivor, så den är rätt så dryg ändå.

Personligen tycke jag korven bara var okey i smaken utan öl.
Men med öl så blev den fantastisk, som om det blev någon helt nytt.

Har dock aldrig träffat på denna salami i väl lagrad form i Sverige.
Utan bara den billigare som är rätt så mjuk.
Får ni chansen så testa.
Pris per/kg skulle jag gissa på 500-700kr/kg minst.

15 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-03 16:24:06)

Sv: Bästa öl tilltugget?

Nu tar portugisen i mig över, i soliga, varma, molnfria dagar som i Portugal, till exempel, finns inget godare än att läppja ljus lätt lager ackompanjerat av tremocos e amendoins, eller lupinbönor och jordnötter.  Lupinbönor vi hittar i Svea Rike är i regel av den okokta torkade sorten, men tillagade på rätt sätt finns nästan inget bättre tilltugg.  I tillägg är det svårt att hitta bra och goda jordnötter i Sverige också, de man hittar i Portugal är ofta mindre och krispigare än de man hittar i svenska affärer.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/tremocos_porto.jpg

Ovan ser ni amendions (jordnötterna) och tremocos (lupinbönorna) i perfekt samklang med en caneca Super Bock.  Lupinbönorna är en av de saker jag längtar mest efter när jag inte är i Portugal, strax efter sol, värme och molnfri himmel.  Nu är jag ingen Super Bock-man, utan en Sagres-man, men när törsten styr får man inte vara kräsen.    wink

Annars är skaldjur också ett väldigt populärt tilltugg till öl, eller ska jag säga omvänt?  En cervejaria (ett ölhus) i Portugal är ett ställe där man först och främst äter skaldjur som sköljs ner med canecas (halvliterssejdlar) med husets öl (helst Sagres).  Här brukar man även hitta mörka portugisiska ölsorter, vilka passar ovanligt bra med skaldjur.

Efter 5 år i Bryssel och Belgien kan jag till belgisk öl rekommendera en plate mixe, dvs ost i tärningar och salamikorv i tärningar eller skivor.  Enligt sed doppas de i sellerisalt innan de inmundigas.  Jag brukar personligen skippa sellerisaltet (men det gör inte min icke-öldrickande fru - en bra kombo?), men uppskattar verkligen ost och korv till en blond eller en dubbel. 

Sedan är väl ostron och guinness något?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Bästa öl tilltugget?

Köpte precis en massa starka grejor från USA, bland annat Blair's Kettle boiled Habanero chips, dessa fick en snabbt tänka på en kall öl wink

Sv: Bästa öl tilltugget?

Något som däremot är väldigt äckligt till öl är viss typ av lakrits.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Bästa öl tilltugget?

Gravad lax med hovmästarsås och Schlenkerlas Urbock.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Bästa öl tilltugget?

gullitskatt skrev:

Köpte precis en massa starka grejor från USA, bland annat Blair's Kettle boiled Habanero chips, dessa fick en snabbt tänka på en kall öl wink

brukar gärna gå åt en 5-6 öl på en sådan påse big_smile bra grejjor

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

Sv: Bästa öl tilltugget?

purjo skrev:
gullitskatt skrev:

Köpte precis en massa starka grejor från USA, bland annat Blair's Kettle boiled Habanero chips, dessa fick en snabbt tänka på en kall öl wink

brukar gärna gå åt en 5-6 öl på en sådan påse big_smile bra grejjor

Oja, mycket bra grejor smile
Hade med en påse till jobbet, en började gråta en börja svära, en sprang med sin vatten flaska till närmaste vattenhål wink
Men dom som var lite inne på starkt tyckte väldigt mycket om dom, både smaken och styrkan.
Och alla sa fy tusan vad det hade varit gott med öl till denna.

Jag varnade alla att det var starkt tongue

Sv: Bästa öl tilltugget?

Rökt nötkött passar till det mesta.
Torkat renkött är en höjdare det med.
Flatrökt skinka också gott.
Spickekorv riktigt fint.

Nej jag är inte köttmissbrukare. smile

Sv: Bästa öl tilltugget?

jag håller med portugisen. Ost och korv i tärningar -för mig gärna MED sellerisalt och senap (fast ingen söt svensk senap!)- funkar väldigt bra med belgiska öl. Gouda eller någon lagrad ost funkar nästan alltid, men vill man verkligen kan man ju ta chimay-ost till chimay-öl; maredsous ost till maredsous öl osv. I somras var jag i ardennerna och åt en lokal torkad vildsvinkorv till La Chouffe. Det är svårt att slå...

http://saccharolicious.blogspot.com

23 Senast ändrad av INFORMATION (2009-11-29 13:45:00)

Sv: Bästa öl tilltugget?

Jag tror att omständigheterna spelar ganska stor roll. Man tenderar att minnas vissa kombinationer med större välbehag. Fårskalle på Island nedsköljd med Ölvisholt Brugghús Mori, det är manligt, och finns inte mycket som kan slå det.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC_2424.JPG

Tycker även att Aventinus Weizen-Eisbock med blue Stilton är en himmelsk kombination i jultider.


Johannes

Sv: Bästa öl tilltugget?

jaha ok, men vad består själva tilltugget av isf? solstolen?

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Bästa öl tilltugget?

Flasktömmaren skrev:

jaha ok, men vad består själva tilltugget av isf? solstolen?

Måste vara så för teoretiskt sätt går det inte att ta en tugga av solen.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/