1 Senast ändrad av INFORMATION (2009-04-12 13:52:17)

Memma

Hej,

har i påskveckan sysslat med att tillaga memma, en finsk påskefterätt vars tillredningsförfarande i stora drag kan beskrivas som bryggning av ett tjockt rågöl. Man börjar med att mäska rågmjöl och finmalen rågmalt i proportionen 2:1 ungefär (malen rågmalt är stapelvara här, men kan vara svår att få tag på annorstädes; den lär dock gå att ersätta med några nävar pilsnermalt). Mäsken ser ut som tjock brun gröt, och hålls vid 60-70 grader i ett par timmar:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/memma_maskas2.jpg

Under mäskningen blir gröten söt samt får en jämnare och lösare konsistent. Sedan är det dags att koka memman i ca. en halv timme (liksom vid ölbryggning, låter man det koka över så får man ett helsike): 

http://www.humle.se/punbb/images/upload/memma_kokas2.jpg

I samband kokningen smaksätts även memman med nymald pomerans, samt ytterst lite koksalt. Jag har även experimenterat med humle, och det fungerar bra, särskilt de amerikanska sorterna. Humlen måste finmalas och man måste vara mycket försiktig så att det inte blir för beskt, några gram räcker bra. Sötman kan också bättras på med mörk sirap om så önskas.

Därefter är det dags för gräddning. Memman gräddas i 125-150 grader i minst fyra timmar (ursprungligen kletades memman in i näveraskar som lades att gräddas av eftervärmen i bakugnarna).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/memma_graddas.jpg

Det är bra att röra om då och då så att gräddningen blir jämn och det inte bildas en tjock skorpa. Återigen, kokar det över inne i ugnen får man ett helsike. Efter ett par timmar kan man avsluta omrörningen och lägga på ett lock av aluminumfolie. När memman är färdiggräddad har den fått sin karakteristiskt svarta/mörkbruna färg:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/memma_klar.jpg

Nu bör den lagras svalt i ca. en vecka. Under denna tid kan det hända att den spontant börjar jäsa lite, och därmed får en svag alkoholton. Detta anses inte vara ett smakfel. Memman avnjuts kall med ovispad grädde och socker:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/memma_serverad.jpg

Memman är inte bara en estetiskt tilltalande maträtt, den är dessutom mycket god! Smaken är söt och kraftigt maltig. Tyvärr har memma inte riktigt slagit igenom utanför ursprungslandet. Detta beror säkerligen på trubbig marknadsföring; det är ju en rätt som med sitt utseende borde sälja sig själv och därmed vara en given succé var som helst i världen smile.

Som ett sidospår så kom ett finskt bryggeri denna påsk ut med ett "memmaöl", dvs. ett öl smaksatts med en tillsats av memma. Sällsynt fånigt försök till marknadsgimmick då ju råg, pomerans etc. sedan länge används i många öl, och det torde gå att få till samma smakprofil genom vanlig mäskning/kokning av dessa ingredienser. Dessutom misslyckades man tydligen kapitalt med receptet---ölet har ingen som helst memmasmak---och mottagandet har följaktligen varit mycket svalt:

http://ratebeer.com/beer/laitilan-kievari-mammi/99965/

Johannes

Sv: Memma

I Danmark har vi något som kan liknas lite grann med Memma (Mämmi på finska?) som heter Øllebrød. Det är en gröd gjord på rågbröd. Personligen gillar jag det inte. Har dock funderat göra memma. Helt ärligt - det liknar ju bajs, och det är just för det udda "look" och just att jag ju egentligen älskar råg att jag tror att det trots dets utseende kan tilltala mig smile

Här är recept till Øllebrød om det skulle ha intresse. Jag ska bara säga i föreväg att vi i dk har tre sorters svagdricka; Skibsøl (mycket rökig och bryggas endast av ett bryggeri; Refsvindinge på Fyb), Maltøl och Hvidtøl. Jag nämnar det därför att svagdricka ingår i receptet ibland står det maltøl och ibland Hvidtøl. I det här receptet står det Maltøl.
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php … OEllebroed
Ju - och spsk betyder matsked (spsk = spiseske)

Vänliga hälsningar
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

INFORMATION skrev:

Memman är inte bara en estetiskt tilltalande maträtt, den är dessutom mycket god!

Hej,
hörde på ett radioprogram, Meny, där någon lustigkurre sa om smaken att han hade ätit memma två gånger, den första och den sista gången.
Hls
/Jürgen

Memma är sjukt gott, framförallt om man gör egen. Går faktiskt att köpa i butik, men det kanske bara är här i Götet, där det är relativt mycket finnar.

Ett annat gott öl-tilltugg som kanske matchar i sammanhanget är väl de välkända "Danske aebleskiver" (stavning??).
I princip en munk/våffla som innehåller 20%smör, 20% grädde, 20% socker, 20% mjöl & 20% öl, sen steker man detta i ett speciellt munkjärn & petar in en liten äpplebit i mitten på varje.

Sjukt gott det med!

går mycket väl att köpa i butiker i sthlm för den delen ochså. skulle tippa på att det går att få tag på lite överallt med tanke på att drygt 5% av sveriges befolkning är finnar.
kan dock förstå att det inte är en produkt som slår igenom bland folk direkt. efter egen erfarenhet kan jag tänka mig att folk som äter memma har för lite socker och grädde på. eller vet att jag hadde det dom första 3-4gångerna mormor och morfar prackade på mig att vi skulle äta denna finska delikatess

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

6 Senast ändrad av Kenneth (2009-11-20 20:36:39)

Får man svära i kyrkan?
Jag hade en finländare på mitt jobb som var väldigt sympatisk.
Vi pratade mycket om olika speciella maträtter i Finland och Sverige och bland annat så var han väldigt intresserad av surströmming.
När jag sa att det smakar som det luktar så sa han samma sak om memma
- "Looks like shit and taste the same"

Uppenbarligen är memma något som man antingen älskar eller hatar.
neutral

Kenneth skrev:

Får man svära i kyrkan?
Jag hade en finländare på mitt jobb som var väldigt sympatisk.
Vi pratade mycket om olika speciella maträtter i Finland och Sverige och bland annat så var han väldigt intresserad av surströmming.
När jag sa att det smakar som det luktar så sa han samma sak om memma
- "Looks like shit and taste the same"

Uppenbarligen är memma något som man antingen älskar eller hatar.
neutral

Jo, men memma ligger bra nära till hands om man är öl-älskare, åtmindstone vill jag tro att det är därför jag gillar det smile

8 Senast ändrad av INFORMATION (2009-11-29 00:18:58)

Memmasmakerna torde nog vara ganska bekanta för de som är vana med grovt och mörkt bröd, rågmjölsgröt, etc. Jag tror de flesta hänger upp sig på utseendet och konsistensen. Och som sagt bör man ha grädde och möjligtvis socker till för att smakerna skall komma till sin rätt.

Memma + maltwhisky är inte alls helt fel heller.

För övrigt kul att få tips om de danska tilltuggen, var själv inte alls bekant med dessa.

Surströmming som nämndes ovan är för övrigt en personlig favorit. När jag som kläpp bodde nära Vasa  på den tiden då färjetrafiken mellan Vasa och Umeå fortfarande löpte så hände det sig att vi köpte hem svensk surströmming i plåtburkar. Dessa burkar kunde sedan stå en längre tid under suboptimala lagringsförhållanden och därmed anta  fotbolls proportioner. Öppningen av dessa burkar var alltid ett spänningsmoment. I dag är det något lättare att få tag på surströmming.

Johannes

Tack för ditt memma recept. Jag har försökt göra maltbröd av Malaxtyp men inte fått tag i memma-malt. Svensk brödsirap innehåller för lite malt och maltsirapen på hälsokostbutikerna är ruggigt dyr. Går det att använda Weyermanns rågmalt?