maltextrakt eller socker till primning

Jag ska ta och buteljera min IPA imorgon och har därför några funderingar kring primningen. I tidigare bryggningar har jag använt vanligt socker och hällt i direkt i flaskorna, men den här gången funderar jag på att blanda ner det innan ölen åker ner i flaskor. Först och främst: vilket är att föredra, maltextrakt eller socker? Vad finns det fördelar respektive nackdelar.
   Jag har torrhumlat i humle påse, ska jag ändå tappa upp sekundären i ett nytt kärl när jag häller ner "primningen"?

Sv: maltextrakt eller socker till primning

Jag blev rekomenderad att använda socker. Därför att man vet att socker jäser ut till hundra procent. Det är svårare att veta hur mycket spraymalt jäser ut.
Tar man socker är det lättare att lyckas med primningen.

Jag körde på några dl vatten i vattenkokaren och vägde upp socker. blandade i en kanna sen lät jag det svalna och blandade med det omtappade ölet utan bottensats. 
Efter det var det bara att tömma upp på flaskor. Jag blev väldigt nöjd med resultatet.
Vissa kör med en mockasockerbit ner i varje flaska. Men jag tror personligen att om man sekundärjäser ölet så är det en dålig idée mindre jäst och svårare för det att bearbeta en kompakt sockerbit.  Men jag är ingen expert det är bara vad jag tror.

skulle tippa på att sockerbiten faller isär rätt så snabbt endå.

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

ok

wildbilly: Några inlägg ner hittar du en liknande tråd, där du nog får lite svar. http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2623

Jäser: julöl

nu står IPA:n i flaskor i matkällaren. Tack för svar, jag satsade på att göra en sockerlag och hällde i. Det var grymt mycket smidigare än att mäta upp socker och hälla i varje flaska som jag gjort tidigare.