Skillnad på CaraMunich och Crystal Malt

Hej.

I förra veckan bad jag ju om ett utlåtande för Weyermanns pale malt.  Idag tänkte jag be om ett utlåtande vad som är skillnaden på de två karamellmalterna Weyermanns CaraMunich och Fawcetts Crystal malt.  Båda säljs ju här på Humle och båda är i ungefär samma färgskala, 80-100 resp 100-120 EBC.

Jag har en egen uppfattning, men dels litar jag inte helt på mina smaklökar och dels är jag jävligt kass på att beskriva smaker.  Skulle jag kunna få be kollegor på forumet att beskriva skillnaden mellan de två, om ni nu tycker det är någon skillnad.

Själv tycker jag Fawcetts Crystal malt ger en sötare smak än Weyermanns CaraMunich, vilket gör den bättre lämpad i ales.  CaraMunich är däremot mer lämplig i lager eftersom den inte bara ger sötma, snarare maltig-söt rondör (jag vet inte....).  Hjälp mig att definera bättre!

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Skillnad på CaraMunich och Crystal Malt

Oj!
Visst är det svårt att sätta ord på smaker.
Jag håller med om att engelska malter passar bättre till överjästa öl, likväl som att tyska maltsorter passar bättre till underjästa dito.
Om jag minns rätt så görs engelska "Crystal malts" på ett litet annat sätt än övriga europeiska karamellmalter.
Karaktären blir att "Crystal Malt" blir krispigare/sötare och karamellmalt mer maltigare precis som du skriver.
Samtidigt så är engelsk malt mjukare och mera smakrika än tyska malter enligt mitt förmenande.

De tyska maltsorterna är kanske mera rensmakande medans de engelska är mer komplexa med fler nyanser. I vilket fall som helst så är skillnaderna väldigt subtila och det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är.

I den litteratur som finns tillgänglig brukar man peka på var kornet växer, om det är närmare en havskust så blir den mer fyllig  på grund av saltet från havet. Jag tror att det kan stämma rätt väl. Salt ger mer fyllighet och när jag provar öl så är oftast öl från kustnära områden mer fylliga än de som bryggs längre inåt landet.

I vilket fall som helst så är det ett mycket intressant ämne att undersöka.

Sv: Skillnad på CaraMunich och Crystal Malt

Jag håller med om att tyska karamellmalter ger en "maltigare" smak än crystal malt. Undantaget tycker jag är CaraAroma som jag upplever som väldigt nära Dark Crystal.

Det där med fylligheten i kustnära öl var intressant. Klorid anses väl förhöja just fylligheten i öl och i grundvatten nära havet torde det ju finnas mer av denna jon, så det kan mycket väl stämma.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.