Jäst till en Russian Imperial Stout
Jobbar på ett recept på en partial mash Russian Imperial Stout som lutar åt att få ett OG på ca 1.094. Har precis börjat med brew in a bag-metoden och är supernöjd med resultatet (räknade med 65% effektivitet men fick 82%! Blev en bra stark APA när jag bryggde första gången...
) - tänkte göra det igen men boosta lite med extrakt.
Har formulerat ett recept jag är rätt nöjd med, Northern Brewer- och Fuggleshumle till 58 IBU och en god blandning mörka specialmaltsorter för mäskningen (plus pale ale).
MEN det stora problemet är ju jästen. Det blir ju troligen en alkoholhalt på över 9% och jag vill ha en jäststam som är ren och med låg esternivå som ändå har hög alkoholtolerans. Har en massa Safale S-04, US-05 och S-33 i kylen och tänkte att 04:an är närmast smakmässigt åt det håll jag vill, men jag hittar ingen info om hur mkt den tål. Någon som vet...eller som har något tips på en annan bra brittisk jäst som jobbar bra även vid höga alkoholhalter?
Har aldrig gjort en Imperial Stout tidigare...är det någon som har något annat tips som kan va bra när man formulerar recept till den stilen blir jag supernöjd om ni skriver!
Glad midsommar! ![]()