Jäst till en Russian Imperial Stout

Jobbar på ett recept på en partial mash Russian Imperial Stout som lutar åt att få ett OG på ca 1.094. Har precis börjat med brew in a bag-metoden och är supernöjd med resultatet (räknade med 65% effektivitet men fick 82%! Blev en bra stark APA när jag bryggde första gången... smile) - tänkte göra det igen men boosta lite med extrakt.

Har formulerat ett recept jag är rätt nöjd med, Northern Brewer- och Fuggleshumle till 58 IBU och en god blandning mörka specialmaltsorter för mäskningen (plus pale ale).

MEN det stora problemet är ju jästen. Det blir ju troligen en alkoholhalt på över 9% och jag vill ha en jäststam som är ren och med låg esternivå som ändå har hög alkoholtolerans. Har en massa Safale S-04, US-05 och S-33 i kylen och tänkte att 04:an är närmast smakmässigt åt det håll jag vill, men jag hittar ingen info om hur mkt den tål. Någon som vet...eller som har något tips på en annan bra brittisk jäst som jobbar bra även vid höga alkoholhalter?

Har aldrig gjort en Imperial Stout tidigare...är det någon som har något annat tips som kan va bra när man formulerar recept till den stilen blir jag supernöjd om ni skriver!

Glad midsommar! smile

Sv: Jäst till en Russian Imperial Stout

Jag skulle nog vågat chansa på S04.
Det ska väl vara Whitbread om jag inte blivit helt senil på äldre dar...

Whitbread ska klara 10% enligt wyeast.

Kör 2 paket s 04

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

3 Senast ändrad av krunchie (2009-06-23 15:57:21)

Okej, det låter ju kanon. Jag gör en ordentlig förkultur, så får vi hoppas på att jästen orkar smile Får pitcha in förstärkning om S-04an inte pallar

Det gör du rätt i alt. att använda dig av två paket, det kan det vara värt om resultatet trots allt måste drickas upp wink

En grej som folk ofta gör när de brygger starka öl av detta slag är att man först brygger en normalstark ale
som man efter utjäsning tappar om till sekundären. Sedan slår de sin ex. imperial stout på den gamla jästkakan
som de sparat i första primärhinken.

Detta är ett bra sätt att garantera att man har jäst nog.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jo, det gör jag nästan hela tiden (mest för att jag är snål och för att jag, vanligtvis, aldrig har jäst i kylen tongue) och får kanonresultat. Den föregående satsens jästslurry blir ju som en megaförkultur.

En grej som slog mig nu är att jag, som bara har ett litet kokkärl (16L), kan göra två satser (á 10L t.ex.) av detta recept. Först göra en, jäsa den ett slag och göra en till och slå den på den föregående satsen så det blir en normalstor sats och när jag tillsätter andra satsen är jästslurryn bra mkt större! Gahh, det är för sent för att tänka nu känner jag, jag går och lägger mig istället smile

Du är säkert redan på gång med din Imperial, men till en annan gång kan jag tipsa om att jag använt 1728 Scottish Ale med mycket lyckat resultat - bra utjäsning och läckra toner!

Hej,
Hur går det med Stouten?
Tänkte själv prova på en Russian Imperial Stout enligt ett recept i "Brewing Classic Styles" som heter The Czar´s Revenge. Receptet är baserat på maltextrakt och steeping. Tänkte göra en halv sats eftersom tillgången på råvaror tryter. I alla fall så rekommenderar de jästerna: California Ale, American Ale och Safale US-05.
Jag tänkte använda US-05 och Targethumle till bitter istället för Horizon.

Har inte börjat med stouten än. Måste få igång ett bra kylsystem (kör isvatten i diskhon nu, funkar inte så bra) innan jag börjar tänkte jag. Någon som vet var man får tag i längre kopparrör billigt till en kopparspiral - eller har någon idé på någon anna bra lösning?

Jag har också kikat in Czar Revenge för inspiration, verkar va ett gott recept!

Kolla upp butiker som pysslar speciellt med rör och liknande. Köpte 2m oglödgat från claes ohlsson för några år sedan, och senare fick jag 7m glödgat från ahlsell för samma pris!

Var inne på Bauhaus för ett tag sen och gled förbi kopparhörnan, men det var rätt dyrt (längder om 2m) och böjningsverktygen kostade lika mycket som en rörlängd ungefär. Då blev jag lite opepp, blir väl uppemot ett par tusen för en duglig spiral. Jag jobbar iofs i ett industriområde utanför stan och där borde det ju finnas någon som sysslar med VVS som kan få fram kopparrör...ska kika runt lite

Jag tror då inte du ska komma långt över hundralappen för några meter glödgat (vilket innebär inget behov för böjningsverktyg) rör. Sen vill jag minnas att det blir runt hundralappen för kopplingar till kran också

279 kr för 5 m 10mm mjukglödgat prisolrör på t.ex. biltema (plast isoleringen skalar du lätt av). Bocka sedan runt kastrull eller dylikt. 5m räcker bra upp till 20 liter.

Jag provade först med tunnare bromsrör i koppar, men kyl prestandan är mycket bättre med 10 mm i förhållande till priset.

///Kalle

Va gött, 279kr är ju lite bättre. Tack för tipset!
Så ska man få slang på röret sen som passar kranen i köket....det är R15 va? (jag är inte så haj på sånt, jag är elektronikpulare, inte VVS:are smile)

På de flesta kranar är det m22 gäng. Ett tips är att köpa färdig hozelock(alt. gardena) koppling. Så att du får en snabbkoppling.
Således det du behöver om vi utgår från 10mm prisolrör.  Två stycken 10 mm rakkoppling klämring. Två stycken slangnipplar med r15 gäng. Ta bort ena "halvkopplingen" och klämringen på ena sidan av de raka kopplingarna och gänga dit slangnipplarna. Den andra änden av kopplingen drar du fast på spiralen. Om du använder mjukglödgad koppar bör du använda en förstärkning i ändarna.  På slangnipplarna fäster du dina redan tillkapade slangbitar låt oss säga 2x 2 meter med slangklämmor. På den ena slangen fäster du en Hozelock hona. Hozelock hanen med m22 anslutningen har du ju redan som sagt monterat på kranen. Klart! Hozelockkoppling->slang->slangnippel->rakkoppling>kopparspiral->rakkoppling->slangnippel->slang

berglund: Superbra liten guide, t.o.m. JAG fattar! smile Då ska man bara orka kånka hem ett par meter rör.

Min Imperial Stout är nu tappad på flaskjäsning. För de som är intresserade kommer en summering hur jag gjorde. Den är väl förmodligen klar att avnjutas tidigast till julen, jobbig väntan sad

Russian Imperial Stout
Recept 11,5l

Basmalt (extrakt):

2500g     Extra light DME
125g      Bryggsocker

Steeping Malt (30min, ca 68grader):
340g    Rostat Korn
225g    Special "B"
114g    CaraMunich
114g    Carafa II Special
114g    Pale Chocholate

Humle:
34g    Target puckar 10% AA, 60 min
27g    EKG pellets 4,8% AA, 10 min
    0,5tsk wyeast jästnäring
    1 krm protafloc
27g    EKG pellets 4,8% AA, 1 min

Jäst:
11,5g    Fermentis Safale US-05 (torrjäst)

Logg:
2009-07-09: Bryggde ölen och satte den på jäsning OG mätt till 90. Beräknad FG är OG-68.
2009-07-10: Jäsningen har kommit igång. Ca 22 grader i badrummet.
2009-07-17: Jäsaktivitet har i princip avtagit helt.
2009-07-24: Tappade om. FG=23, dvs färdigjäst. Tillsatte 6,8g bryggsocker per liter för 2,75 kolsyreenheter. 10l totalt fördelat på 20st patentflaskor. Kolsyrejäsning 14dgr i ca 21 grader.

Hej,
Din stout är säkert bryggd för länge sedan :-), men liksom LarsC ovan så kan jag verkligen rekommendera 1728 Scottish Ale till Imperial Stout. Den klarar höga alkoholhalter och ger alltid fantastiskt resultat tycker jag, har med framgång använt den flera gånger i Imperial Stout, fick silver i SM 2000 med Destroyer Imperial Stout. I just den batchen testades ett par olika jäststammar och Scottish Ale var klart bäst.

Då har tre månader gått och jag kände mig nödgad att smaka stouten. Jag är nöjd med resultatet. Trots stor andel mörka malter, hög alkoholhalt och stor beska så känns det som om smakerna harmonierar istället för att spreta. Ska man hitta något negativt skulle det vara att det smakar lite salt strax innan chokladsmaken i eftersmaken och att det inte blev någon rejäl skumkrona vi upphällningen. Helt klart ett recept värt att prova om man gillar mörka öl.

Ursäkta bumpen, men jag måste bara fråga en sak.

Hur blev effektiviteten? Funderar på att börja med helmaltsbryggning snart och är lite nyfiken på BIAB, men jag har hört att effektiviteten kan bli lite lägre vid högre OG.

20 Senast ändrad av krunchie (2009-11-21 13:34:19)

Stouten blev aldrig av, men nu har jag skaffat Braumeister så jag ska nog prova med den när jag får tid/lust. Har inte provat BIAB med OG över typ 1.065, men jag antar att effektiviteten blir sämre eftersom mäsken blir tjockare. Ju närmare "vanlig" mäsktjocklek man kommer, desto närmare kommer man även till dess effektivitet, om inte t.o.m. sämre. Sen är det ju frågan om man får plats med mer malt i påsen och bryggkärlet, jag räknade ut i Promash att jag bara kunde använda max ca 2.2kg malt för en batch på 9.5 liter i mitt bryggkärl innan det skulle rinna över och det stämde väldigt bra. Jag var nära kanten många gånger smile. Vill man få upp OG:et med BIAB är det nog lättast att köra DME, det ger en fylligare kropp och tjockare skum också så det rekommenderar jag.