Mäta densitet på vört vid hög temperatur

Om man har en hydrometer som är kalibrerad vid 20C (vilket jag antar den som säljs här på Humlegården är), hur ska man räkna/göra för att mäta densiteten på vörten när den är varm, t.ex. efter lakning eller under koket?

Sv: Mäta densitet på vört vid hög temperatur

Kolla http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

Om jag får bidra med ett gott råd; kyla din prov till så nära den temperaturen som hydrometern är kalibrerad vid.!Ju högra temperatur, ju mera oprecisa mätvärden... att räkna om blir inte helt rätt...

Jag pratar av erfarenhet. Vid förra bryggningen började jag värma upp vörten innan jag avslutade lakningen, så jag mätte boil gravit vid 85°C och korrigerade mätningen. Min korrigerade boil gravity var högra än OG som jag mätta vid 19°C (hydrometern är kalibrerat vid 20°C) fast jag kokat bort 10L av dom 55L jag började med...

+1

Har aldrig fått rätt när jag har räknat om för bortkokning eller temperaturändring

Jo, vill man mäta exakt kanske det är bäst att kyla. Det tar ju inte så lång tid för någon dl vört.

När jag bryggde sist, min första helmäskning, så skulle jag göra en imperial stout. Jag hade ingen aning om vilket utbyte jag skulle kunna förvänta mig, så jag räknade med att få komplettera med lite spraymalt för att få upp OG. Problemet var att jag mätte i början av koket när vörten var nästan 100C, och då mätte jag upp ett i mitt tycke alldeles för lågt OG (jag hade ju inte tänkt på att jag mätte upp ett för lågt värde pga temperaturen). Så jag tillsatte några påsar spraymalt och förberedde mig på att koka bort några liter. När det svalnat så slutade det med att jag hade en vört med OG över 100 ... och jag fick avsluta med att späda ut med mer vatten istället.

vill man vara extra petig kyler man sitt prov i en burk med lock, avdunstningen, spec om det går långsamt, kan göra att provet visar kanske en-två pinnar högt..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Den här använder jag alltid:

http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/widgets/hc.html

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

jag fyller alltid mätglaset, håller det under rinnande vatten å handen för öppningen. tar inte så lång tid. Sen är det bara att mäta tempen med stektermometern ju. Enkelt å billigt. Om man har ett mer industriellt bryggande, skulle jag nog provat calculatorn. Å samkört båda metoderna några bryggningar å dokumenterat. Sen vet man ju var värdena bör ligga.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Enkelt och bra, sånt gillar jag smile