Sv: Rochefort 8

Jafan, man kan få till det med enkla medel.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kolla in tråd http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 691#p18691
Där finns ju ett recept på en Rochefortklon.

Jäpp jag har hittat den. Sitter och filar på hur jag ska göra. Kommer lägga upp ett förslag på ett delmäskningsalternativ sen.  Så får ni risa eller rosa. smile

Nu har jag fundeart och räknat lite.

21liter Rochefortklon:

pilsnermalt (Weyermann®), 500g   
ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 3 kg (ist för 5kg färsk malt)
Carafa® I Special (chokladmalt) (Weyermann®), hel, 100 g   
Caramünch® I (mörk karamellmalt) (Weyermann®), hel, 750 g   
Special B (Dingemans), hel, 250 g

Så jag ska alltså delmäska 1,6kg malt.
Jag har delmäskat en gång tidigare, jag följde instruktionerna på bryggarwikis sida och hade en 10literhink isolerad med filtar och körde 68 grader i en timme innar urlakningen.

Frågan är om jag ska göra likadant nu eller om jag ska köra 62C rast 30 min, 68C rast 60 min och sen höja temperaturen till 75C och hälla ut i durkslag över jäshink  sen laka ur det med 78C vatten. Í sådana fall tänkte jag ha mäsken i en tillräckligt storkastrull på spisen och reglera tamperaturerna med hjälp av spisplattan.

Är det möjligt, svårt eller omöjligt att göra?

Kenneth skrev:

Kolla in tråd http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 691#p18691
Där finns ju ett recept på en Rochefortklon.

Grunden till geandheis recept är exakt samma som det jag tipsade om i inlägg #12 i denna tråd,
enda skillnaden är att han länkade till en amerikansk promash-utskrift och jag till originalet som
redan har metriska mått. smile

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

megen skrev:

Nu har jag fundeart och räknat lite.

21liter Rochefortklon:

pilsnermalt (Weyermann®), 500g   
ljust torkat maltextrakt (Muntons), pulver, 3 kg (ist för 5kg färsk malt)
Carafa® I Special (chokladmalt) (Weyermann®), hel, 100 g   
Caramünch® I (mörk karamellmalt) (Weyermann®), hel, 750 g   
Special B (Dingemans), hel, 250 g

Så jag ska alltså delmäska 1,6kg malt.
Jag har delmäskat en gång tidigare, jag följde instruktionerna på bryggarwikis sida och hade en 10literhink isolerad med filtar och körde 68 grader i en timme innar urlakningen.

Frågan är om jag ska göra likadant nu eller om jag ska köra 62C rast 30 min, 68C rast 60 min och sen höja temperaturen till 75C och hälla ut i durkslag över jäshink  sen laka ur det med 78C vatten. Í sådana fall tänkte jag ha mäsken i en tillräckligt storkastrull på spisen och reglera tamperaturerna med hjälp av spisplattan.

Är det möjligt, svårt eller omöjligt att göra?

Så vad tror ni? Ska jag köra en rast på 68c i plasthink? Eller i kastrull med fler raster?

Och motsvarar 3 kilo spraymalt ungefär 5kilo färsk?

När dessa frågor är besvarade beställer jag och kör igång.
Oj kom på en sista.

"Mashing: 3 liters per kg malt. Flaked corn boiled separately before adding
to the mash."

Majsen ska kokas hur länge? Och ska bara avkoket, majsen, eller både och blandas i?

Tack på förhand!  Och ursäkta tusenfrågorssyndromet smile

1) Kör en enstegsmäskning på 65-67 grader i en timme.
2) Ja 3 kilo spraymalt motsvarar ungefär 5 kg malt
3) Koka majsflingorna i c:a 20 minuter, häll i rubbet i i mäsken och låt de ligga med under de 60 minuternai punkt 1.

Man tackar och bockar. Ska bli kul detta smile

Snart kommer grejerna och då är det bara att köra igång.
Ska även beställa några sådana http://www.shop.monkscafe.se/product_in … ts_id=1008
ett måste för rätta upplevelsen.

Hämtade ut paketet idag och såg att de tagit fel på en maltsort. fick havremalt ist för special B sad Jag som hade tänkt sätta igång med förkulturen idag men nu vet jag inte om jag vågar. Jag skickade ett mail till ekolager@humle.se
Brukar de vara snabba på att rätta till misstag?

Jag fick bara 3 kg maris otter istället för mina beställda 6 för ett par veckor sedan. Jag fick första paketet på måndagen och resten på fredagen. Kändes riktigt surt då jag hade tänkt brygga på tisdagen, men det va bara att gilla läget och brygga en julöl med munchnermalt som basmalt istället och skjuta upp den andra bryggningen till helgen=)