Fusklager

Alla lager-lovers i min umgängeskrets propsar på att jag ska brygga lager och inte ale, som jag själv gillar bäst. Eftersom jag varken har kylmöjligheter eller intresse av att införskaffa de prylar som krävs för lagerbryggning tänkte jag fuska lite och använda California lagerjäst, som jäser vid rumstemperatur. På vintern blir det ca 16 grader i mitt källarförråd, vilket ska vara lämpligt för att ge en öl med lagerkaraktär. Med pilsnermalt och Saaz borde man väl kunna fixa till en snygg fusklager, eller? Vad tror ni om detta, har någon testat?

Sv: Fusklager

nä, men tänker brygga en i morrn.. på Califonia jäst, pilsnermalt, palealemalt, munchenmalt, lite karamell.. Northern Brewer, cascade och tettnanger..

Blir kanon..

Har man bara plsnermalt och t.ex. saaz kommer det bli bra, kommer doch inte riktigt bli som en lager, mer estrig, lite sötaresmak kommer det att bli..

//Mattias

OK, du tänker brygga en California common/Steam beer? Jag bryggde en sådan förra året med nästan exakt samma ingredienser som du, den blev mycket fin. Lycka till i morgon och tack för svaret!

kanske kunde testa med Kölsch-jäst? den attenuerar bättre, 73-77%, mot californias 67-71%..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Pilsnermalt, Saaz och California lagerjäst blir alldeles utmärkt.
Jag bryggde själv sådana öl när jag inte hade tillgång till ett kylskåp att jäsa i.

Om du har möjlighet så lagra ölet lite kallare och rätt länge för bästa resultat.
Serverar du ölet för färskt finns risken att de inte gillar den ölen heller.