Ols Speckled hen

Hej,

har ett favoritöl "den spräckliga hönan" och skulle vilja stampa igång en brygd.
Gillar detta öl med en nästan salt maltsmak, ljuvligt.

Någon som kan hjälpa mig med ett recept?

Mcmicke

Sv: Ols Speckled hen

Ja det finns ett recept i clonebrews, men ska du göra helmalt eller extrakt? jag kan lägga ut receptet senare isåfall.. jag har gjort en Bishopsfinger och en Watneys creamstout som allgrain som blev riktigt bra från samma bok..

//Mattias

Tjaba,

helmalt blir det. Vore kanon om du kunde lägga ut ett recept på 25l

Mcmicke

Hallå, det blir ett recept på 18,9 liter som står i boken, så får du skala om det.

5 gallon, 18,9 liter
OG 1.051 - 1.053
FG 1.010 - 1.012
IBU 36
SRM 12
5,2%alkohol volym

3,5 kg british 2row pale ale malt
113 gram british wheat malt
340 gram british crystal malt

mäska 66 grader i 90 minuter (i boken kör dom ingen utmäskning, men jag skulle göra en 76gradare i 10 min..)

koka 90 min: 25gram Challenger 8%alfasyra  samt 230 gram rörsocker

koka 15 min: 14gram East Kent Goldings, 14 gram Challenger, 1tsk irish moss

koka 1 min: 28 gram East Kent golding.

första jästval enligt boken är Wyeast 1084 Irish ale
andra jästval enligt boken är Wyeast 1028 London ale
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle väl kanske inte koka bittergivan i 90 min utan 60 men enligt boken är det så här.

Så är beskrivs ölet:

"This light amber beer arrives with an off-white, creamy head drawling you in with its malt and butterscotch aroma.
The initial flavour is malty and sweet with a dry, slightly bitter aftertaste."

Ja det låter gott iallafall. smile

Här är iallafall en början, boken är "Clonebrews" av Tess och Mark Szamatulski..

//Mattias

Hej,
För en icke rutinerad helmaltare:

vilka råvaror hos Svante kan man ersätta nedanstående med?

Mcmicke

Mcmicke skrev:

Hej,
För en icke rutinerad helmaltare:

vilka råvaror hos Svante kan man ersätta nedanstående med?

Mcmicke

british 2row pale ale malt = maris otter eller golden promise
british wheat malt = Weyermann vetemalt
british crystal malt = Thomas Fawcett Crystal malt

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Jag brukar köra med BC #1028, den ger den lite torra mineralsmaken som jag tycker hör hemma i OSH. Jag är inte så förtjust i 1084. Den kan ge en hel del diacetyl som visserligen hör hemma i OSH men jag tycker det lätt blir för mycket, och dessutom blir ölet lätt instabilt och smakar sämre när diacetylen bryts ner under lagringen. Men det är min personliga smak förstås.

Var beredd på att ölet troligen blir mycket godare än OSH på flaska! Jag tycker den ofta smakar rätt dammigt och pappigt när man köper den på systemet. Troligen en kombination av ljus och värme på hyllan. Sikta mot caskvarianten istället - lätt kolsyrad, 12-13° och någorlunda färsk så är den jättegod.

Som jag minns den på cask i England har den en speciell maltighet som jag inte riktigt lyckats pricka. Ambermalt kanske?