Trycktunnor/keggar i plast till ölbryggning

Är det någon här som använder eller har någon erfarenhet av dessa produkter?

Trycktunnor (keggar) med Hambleton Bard's patenterade CO2-system.
http://www.vinland.se/Produkter/Kegs/Olsatser_kegs.htm

Trycktunna, plast (23 l)  Artnr: 32110
http://www.cbfdrinkit.se/tillbehor.html

WELTONHURST Trycktunna 23 l Pris Eur: 69.00
http://www.kotiviini.fi/se/Vin-ol-forvaring.php

Trycktunnor i plast är tydligen vanligt bland engelska hembryggare.

Är det någon som har någon erfarenhet av sajterna i sig?

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Trycktunnor/keggar i plast till ölbryggning

Hur fungerar de trycktunnorna? Är det ett alternativ till corneliusfat?

Använde dom i många år som hemmabryggare. Fungerar utmärkt om man vill ha "nästan real ale", tycker jag. M.a.o se till att CO2-trycket håller sig inom rimliga gränser så att inte ölet forsar ut ur kranen. Den typ jag använde säljs tydligen hos "drinkit". Köpte mina från England, så nån erfarenhet av nämnda leverantörer har jag inte.
Christer
www.irishpub.se

Hobbybrauerparadies (candirect) i Tyskland har ett tillbehör så att man kan bygga om ett Corneliusfat på ett enkelt sätt och få samma flottörfunktion för avtappningen som de här engelska plastfaten.

Man kapar helt enkel av en del  av vätskeröret inne i faten och sätter dit en slang med flottör. På så sätt sker avtappningen från nära ytan där ölet är klarast (med större sannolikhet). Vill man inte offra röret kan man åtminstone på stora fatet byta ut röret mot ett rör från "halv"-fatet (säljs där som tillbehör).

Det är ju bra med real ale (nästan i alla fall Christer) i fatet och med humle och isingglass mm på botten.

Christer skrev:

Använde dom i många år som hemmabryggare. Fungerar utmärkt om man vill ha "nästan real ale", tycker jag. M.a.o se till att CO2-trycket håller sig inom rimliga gränser så att inte ölet forsar ut ur kranen. Den typ jag använde säljs tydligen hos "drinkit". Köpte mina från England, så nån erfarenhet av nämnda leverantörer har jag inte.
Christer
www.irishpub.se

Hur länge håller sig ölet i den typ av fat?

Ölet håller sig lika länge som i ett corneliusfat. Finessen med real ale är ju att man efter efterjäsningen släpper ut överskottet av CO2 med en soft peg/låter säkerhetsventilen stå öppen tills jämnvikt uppnåtts. En volym CO2 på lika mycket öl vid +13 C:-)
"Cask breathern" jag nämde i förbifarten ersätter bara luft med CO2/blandgas för undvikande av infektion. Inget tryck på toppen alltså som pressar ut ölet.
Jäs, låt stå ett par dar kallt så att så mkt jäst som möjligt sedimenterar, tillsätt ca 2.5 dl isingglass/fat tappa upp ölet på sedvanligt sätt.
Fördelen med dessa plastfat är att de har en "jästfälla" vilket gör att sedimentet ligger under kranen.
Om man måste flytta fatet gör det "våldsamt", rulla fatet, då kommer isingglass av god kvalitet att klarna ölet på nytt.