Jag har chockat jäst en gång genom för hög kyleffekt på jäshinken på sommaren, effekten blev att jästen kom igång rätt normalt, började jäsa, men utjäsningen blev lägre än väntat. Men då hade jag hög kylleffekt och blåst kalluft från en kylfläkt direkt på jäshinken, och luften höll 10 grader lägre temp än vörten. Sedan dess lärde jag mig att om man ska kyla sin vört så ska man inte ta till för våldsamma metoder. Tempen i vörten var hela tiden bra, men den kraftiga kyleffekten kylde ned väggen på hinken ås mycket att jästen troligen knockages när de virvlade förbi den kallade väggen. Det var den slutsats jag kom fram till iaf.
Fast jag har också jäst en ute en gång, och där svängde jäsaktiviteten kraftig upp och ned! Men den ölen blev faktiskt rätt god ändå. Fast då hade jag en svart sopsäck runt hinken, som bildade en extra luftficka, som minskar avkylningen om det blåser ute.
Jag tror personligen inte att det är optimalt om tempen svänger kraftig, och svängingar i jäsning kan ju rent teoretiskt påverka smakbildningen.
Att jäsning stannar, betyder inte heller att den dör som Kenneth skrev. Men det faktum att jästen tvingas svänga mellan jäsning och viloläge påverkar metabolismen och kan mycket väl påverka smak bilden.
Fast om du har en sopsäck runt, som extra luftbuffert tror jag oddsen är rätt goda att det går bra så då kyleffekten blir liten. Du kan ju även lägga en extra filt runt på natten, och ta bort den på dagen.
/Fredrik