utelagring

Är det en bra ide att sätta ut öl på altanen så här års? Det är ju kallare ute än i källaren, men är det problem med temp.växlingarna, nån minusgrad på natten, 5-15 på dagen...

Man kanske kan lägga nåt skyddande runt backarna(flaskorna), för att få jämnare temperatur.

Jonas

Sv: utelagring

Det borde gå utmärkt att brygga lageröl just nu.
I Stockholms området ligger tempen mellan 8-12 grader dygnet runt vilket är perfekt för "naturlig" lagerjäsning.
När det sedan blir ännu kallare passar det utmärkt med lagring av lagern.

Hej,

Ett litet problem som kan uppstå är att jästcellerna kan "chockas" vid temperaturväxlingar och därmed avstanna i sin aktivitet (dvs jäsningen avstannar). Det kan därför vara en god ide att skydda jäskärlen med frigolit el. dylikt för att få en jämnare temperatur. Testa gärna och meddela hur det gick.
Lycka till!
/
Peter

Jag vet inte om jag har haft tur eller inte.
Men jag har aldrig varit med om att jästen blivit temperaturchockad.
Normalt när jag jäser en lager så kyler jag vörten ner till runt 15-20.
Sedan ställer jag in jäshinken i kylskåpet för att jäsa.
I och med den relativt stora mängden så sker avkylningen inte så snabbt att jästen "somnar".
Jag pratar då om lagerjäst.

Jag hade en gång jäshinken ute i garaget då det blev så kallt att vörten frös!
Jag tog in den i rumstemperaturen och efter något dygn hade den tinat upp och börjat jäsa igen!

Jäst är en mycket tålig organism!

Jag har chockat jäst en gång genom för hög kyleffekt på jäshinken på sommaren, effekten blev att jästen kom igång rätt normalt, började jäsa, men utjäsningen blev lägre än väntat. Men då hade jag hög kylleffekt och blåst kalluft från en kylfläkt direkt på jäshinken, och luften höll 10 grader lägre temp än vörten. Sedan dess lärde jag mig att om man ska kyla sin vört så ska man inte ta till för våldsamma metoder. Tempen i vörten var hela tiden bra, men den kraftiga kyleffekten kylde ned väggen på hinken ås mycket att jästen troligen knockages när de virvlade förbi den kallade väggen. Det var den slutsats jag kom fram till iaf.

Fast jag har också jäst en ute en gång, och där svängde jäsaktiviteten kraftig upp och ned! Men den ölen blev faktiskt rätt god ändå. Fast då hade jag en svart sopsäck runt hinken, som bildade en extra luftficka, som minskar avkylningen om det blåser ute.

Jag tror personligen inte att det är optimalt om tempen svänger kraftig, och svängingar i jäsning kan ju rent teoretiskt påverka smakbildningen.

Att jäsning stannar, betyder inte heller att den dör som Kenneth skrev. Men det faktum att jästen tvingas svänga mellan jäsning och viloläge påverkar metabolismen och kan mycket väl påverka smak bilden.

Fast om du har en sopsäck runt, som extra luftbuffert tror jag oddsen är rätt goda att det går bra så då kyleffekten blir liten. Du kan ju även lägga en extra filt runt på natten, och ta bort den på dagen.

/Fredrik

Fredrik skrev:

... Du kan ju även lägga en extra filt runt på natten, och ta bort den på dagen.

/Fredrik

Glöm inte att sjunga vyssan lull för den innan den skall sova ;-)

Varför ta bort filten på dagen?
Isolering fungerar både mot kyla OCH värme!
Dvs med isolering på hela tiden så bör temperatursvängningarna dämpas effektivare än om man bara har isolering under natten!

Min svägerska byggde en frigolitlåda för några år sen att ha på balkongen för grönsaker. Den fungerade bra, sa hon. Eftersom öl och grönsaker kräver ungefär samma temperatur för idealisk lagring tror jag att det kan vara en bra idé. Vitsen verkar vara att ställa den dikt intill husväggen så att en del av husvärmen tas tillvara under vintern, för att förhindra att det blir alltför kallt. En termometer i lådan är säkert också bra för att hålla kollen.

En större låda med en mindre frostvakt i kanske?

Prytza skrev:

En större låda med en mindre frostvakt i kanske?

Hmmm.... det var nog den bästa lösningen hitintills. Billigt och enkelt också... Fast det är klart, det är ett begagnat kylskåp också, men i brist på plats kanske..