Kaffekvarn

Hej
Någon som har testat att krossa/mala malt med denna sorts kvarn:

http://www.blocket.se/angelholm/Gammal_ … 21&w=3

Salle

Sv: Kaffekvarn

Hej Salle.

Nej, men vilken grymt fräck kvarn.
Så länge man kan ställa grovleken så borde det gå bra.

Kör själv en porkert kvarn som jag driver med en gammal slagborrmaskin (500-600 kr). Maler ner 10 kilo på ett par minuter.
Sen kör jag lite mer finmalet än vad jag tror de flesta brukar göra.
Fördel: bättre effektivitet.
Nackdel: Lätt att få stopp i systemet.

Det går att ställa grovleken från grovt till fint, men det gäller kaffe i detta fallet.
Var på en lokal loppis och fick tag i en sådan pjäs igår, priset var dock lite billigare än denna, jag gav 237kr.
Min är inte drifttestad beroende på att det är gamla tygkablar på den, ska försöka byta i veckan och testa att krossa.

Salle

Vilket fynd...hoppas att borst och annat i motorn är ok, så du slipper göra ingrepp.

japp vi har en likadan och det funkar kalasbra

vi kör på läge 13 = det grövsta

Bytte sladd idag och satte i sladden, motorn stod still och "durrade", testade några gånger till med snabba på och avslagningar, den började röra sig lite, sen efter att ha startostoppat ca 25 ggr så släppte det så att motorn gick perfekt.
Letade reda på lite okrossad malt som maldes på det grövsta, vet inte om det är för finmalt, ska testa med en bryggning.

Salle

Sallevännen!

Du smorde väl inga lager eller transmission, i onödan före provstart,
sånt är bara till för fegisar och gamla tanter ;-))

Möllaren i Tvättstugan

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Innebär inte det att det blir kladdigt och nytt damm fastnar......

Salle

när du ska mala så stasta alltid kvarnen innan du slår i malten

den orkar inte starta om den är full med korn

Jg trodde nästan det, det sitter ett skjutbart spjäll mellan kvarn och ihälld okrossad malt i tratten.

Tackar för upplysningar gör:

Salle

11 Senast ändrad av svantide (2009-11-08 21:30:40)

Jag har malt med en gammal kaffekvarn i flera år, men förra veckan provade jag med att krossa/mala med en betydligt modernare maskin, en Moulinex kaffekvarn. Den har två vingar som slår sönder malten, så om man kör för länge blir det mjöl. Jag malde fyra kilo på mindre än tio minuter och fick bra utbyte ur malten. Rapporterar resultatet när brygden är klar. Jag körde två deciliter åt gången, och malde tre till fyra sekunder.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Moul.jpg