APA Recept med Amarillo

Tänkte brygga en APA under helgen tänkte mig följande recept:

Ingredienser för 23 liter:

Pale ale malt (Weyermann®)    4500g 85,7%
Thomas Fawcett Dark crystal malt 500g 9,5%
Vetekross 250g 4,8%

Humle & Kryddor
Magnum humlekottar 14,5% 60 min (37,4 IBU) 20g 60 min
Amarillo Humlepellets 9.7% 2008 (5,7 IBU) 15g 10 min
Protafloc & Kylslinga    1/4 Kryddmått 20 min
Jästnäring 1/2 tsk 10 min
Amarillo Humlepellets 9.7% 2008    55g 0 min

Beskrivning  (Batchlakning)
Batch 1 Inmäskning  74 grader 12l Rast 1 65c 50 min Temperaturhöjning med kokande vatten 4,5l Rast 2 75c 10 min,Tappa ut (Recirkulera)
Batch 2 Fyll med  8l 78c vatten, Tappa ut (Recirkulera)
Batch 3 Fyll med  8l 78c vatten, Tappa ut (Recirkulera)

Jäst: Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Någon som har synpunkter? Har även följande råvaror hemma:

Caraamber (Weyerman) (Biscuit malt)
Chokladmalt (Carafa® I Special) (Weyermann)
Pale chocolate malt (Thomas Fawsett)
Havremalt (Thomas Fawcett)
Kornflingor
Münchnermalt (Weyermann)
Mörk karamellmalt (Caramünch® I) (Weyermann)
Pale Ale Malt Maris Otter
Rostat Korn
Thomas Fawcett crystal malt

Cascade humlekottar 7,4% 2007
East Kent Goldings humlepellets 4.8% 2008
East Kent Goldings humlekottar 6.6% 2008
Fuggle humlekottar 6,6% 2007
Hallertau Hersbrucker humlepellets 3.1% 2006
Perle humlepellets 7,3% 2007

Safale US-05 (Fermentis torrjäst) 11.5 g
Nottingham British Ale Yeast (Torrjäst) 11 g

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Sv: APA Recept med Amarillo

Jag skulle nog blanda i lite cascade också på slutet.
Amarillo is da shit, men kan bli lite osexig helt på egen hand.
Annars blir det nog klockers.

Gjorde en APA (45 IBU) för ngn vecka sedan -

30g Simcoe  @ 60 min

10g Simcoe  @ 10 min
10g Amarillo @ 10 min

15g Simcoe  @ 0 min
15g Amarillo @ 0 min

Torrhumling 4 dagar

15g Simcoe
15g Amarillo

Har precis tappat den på flaska för ca 15 min sedan.
Blev väldigt nöjd med humlen.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ok slänger i 25g Cascade humlekottar 7,4% och 25g Amarillo Humlepellets 9.7% vid flameout eller ska man köra Cascade 5min?

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Vill du ha focus på Amarillo så låt cascaden vara i lite längre än amarillon så blir cascaden bara
ett skönt komp för amarillon att sola över wink

www.bryggradio.com

OK tack för tipset har nu spikat receptet och ska göra enligt följande :

Magnum humlekottar 14,5% 60 min (37,4 IBU) 20g 60 min
Protafloc & Kylslinga    1/4 Kryddmått 20 min
Amarillo Humlepellets 9.7% 2008 (5,7 IBU)    15g 10 min
Jästnäring    1/2 tsk    10 min
Cascade humlekottar 7,4% 2007 (2,4 IBU) 15 g 5 min
Amarillo Humlepellets 9.7% 2008     40g 0 min

Blir säkert gott!!

Go for it

www.bryggradio.com

Tappade upp brygden på fat igår blev lite högre FG än jag tänkt 1,014 men den blev mycket lyckad påminner mycket om Nils-Oscars India ALE kommer att sitta fint till skinkmackan nu till jul smile

Safale S05?

Nä Jäst: Safale S-04 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Har långt jullov och tänkte brygga något liknande. Men eftersom Pale ale malten tryter tänkte jag dryga ut basmalten lite med münchermalt och karamellmalt som jag har hemma. Har ni några spontana reaktioner eller är det tuta o köra som gäller? Jag lockas lite av att experimentera och göra lite crossovers men man vill ju givetvis att det ska passa ihop på ett naturligt sätt.

Tänkte använda amarillo för beskan och cascade för smak.

münchermalt borde vara ok, blir säkert gott med en lite brödig ton i ölen jag ska för egen del dra ner på karamell / crystal malten till nästa bryggning ca 5% för att få högre utjäsning och ett "torrare" öl som domineras mer av humlen. Smakar en hel del passionsfrukt i eftersmaken av Amarillo till och med min fru gillade den här bryggden så den får kallas för tjejölen hädanefter

geandhei skrev:

münchermalt borde vara ok, blir säkert gott med en lite brödig ton i ölen jag ska för egen del dra ner på karamell / crystal malten till nästa bryggning ca 5% för att få högre utjäsning och ett "torrare" öl som domineras mer av humlen. Smakar en hel del passionsfrukt i eftersmaken av Amarillo till och med min fru gillade den här bryggden så den får kallas för tjejölen hädanefter

Ser att du blandar amarillo och cascade till smak o doft i slutet av koket. Är de bra vänner ihop eller blir det inte någon smakkonflikt?

Blandade precis ihop maltsorterna och försöker sikta mig in på att få en god humlad och fyllig amerikanare i stil med den de serverar på monks på tapp (deras egna).

Amarillo och Cascade blev en fin kombination har tidigare bryggt APA/IPA med bara cascade som smak och arom men det här blev mycket godare blir en framträdande ton smak  av passionsfrukt med lite lite grape i slutet.

När man öser i cascade och amarillo i minut 0, vad för smakbidrag ger det? Är också ute ifrån den där fruktiga touchen.

0 minuters givan ger väl i princip ingen beska men en ren och framträdande doft och eftersom nästan allt du känner smak av är via doften (jmf när du är täppt i näsan) så får du fram den "riktiga humlesmaken". Ölen blev initialt mycket god men allt eftersom tiden och inehållet i fatet sjunkit blev den mer "mainstream" förmodligen för att humlearomen blir utspädd av kolsyran som ersätts i fatet vid tappning. Jag tror att den här ölsorten skulle vinna på att flasktappas för att bättre behålla sin arom eller när fatet kopplas till tappen konsumeras relativt snabbt.

/Anders