London 5-8 november

Godmorgon bryggarvänner!

Sitter nu på Landvetter och suger på en frukost Guiness, för att stilla flygrädslan(vissa fobier försvinner tydligen aldrig), nu blir det en långhelg i London med öl som fokus. Vi ska försöka med att gå på så många freehouses som möjligt för att hinna med så mycket mickrobryggt som möjligt, samt en rundvandring på fullers imorgon.

Ska försöka med lite löpande uppdatering när Wifi anslutning finns tillgänglig .

Ha det gött
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

Sv: London 5-8 november

Hinner du med rekommenderar jag lilla och gamla Jerusalem Tavern, Britton street 55 nära Spitalfields market.  Ingen bryggpub men en av få som serverar St.Peters utbud på fat.  Ha det så kul!

Avis.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hallå igen.

Nu är vi incheckade på Youngs världshus The brewers inn i wandsworth i södra London. Det blev ett besök på The market porter till lunch där vi drack två ipor. (Whitstable brewery och Phipps NBC) Båda var bra, men Whitstablen var riktigt bra. Efter lunch blev det en rundtur på Borough market där det blev lite hotellrums öl inköp på et stånd som heter Uto beer.    (hop rocker: brewdog, hop devil: Victory brewery, barrel pale ale: Odell brewing Co. och Alvinne extra ipa: Picobrouweru alvinne) Det fanns även lite roliga nordiska ölet där från bl.a. Nogne, Mikkelker. Dessutom fanns det lite Bedarö bitter fem vårt kära Nynäshamn.

På återsende
Anders

p.s. vi har diskuterat Jerusalem tavern, men varken jag eller svåger är speciellt stora fans av st Peters d.s.

Nu sitter vi på fullers pub efter en minst sagt intressant rundur. Jag har besökt några stora bryggerier tidigare men aldrig fått en sådan bra och undervisande genomgång. Hela utvecklingen från historisk till modern bryggning. Visste ni att dåtidens bryggarbetare drack mellan 12-15 pints under en arbetsdag?

Ha det
från en något berusad Anders efter fri provsmakning.

När jag jobbade i London hade jag en arbetskollega som hade den lokala puben som arbetsplats.  Jag tror visserligen inte att han hann slänga i sig 12-15 pints under en arbetsdag men hans näsa var rödare än Sir Alex Fergusons!  Det sas att han inte gillade sin chef....  (jag misstänker att det var tvärt om)

Men det här var cowboys under Telekom-erans glada dagar då bredband och fiber skulle dras genom John Majors kalsonger om det så bara krävdes.

Å andra sidan, kanske inte så konstigt att brittisk ale i regel är rätt alkoholsvag - 12-15 pints per dag kan inte vara särskilt bra för varken lever eller för kvaliteten i arbetet.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ska förhoppningsvis till London i januari. Hur bär man sig åt för att fixa en rundtur på Fuller´s? Är det enkelt att ta sig dit med kollektivtrafiken. Ligger väl en bit utanför centrala London? Har de London Porter på cask? (kan ju alltid hoppas i alla fall).

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Hallå Jonte

Åker du till London i Januari så finns det London Porter på Cask(den finns dock bara under vintermånaderna på cask). Du bokar en tour på Fullers hemsida kostar 10 pund. Det enklaste sättet är att ta sig med tunnelbana till stationen Turnham Green med district line. (tänk bara på att district line förgrenar sig i den riktningen vilket gör att alla tåg inte går till Turnham Green) Från Turnham Green tar det ca 15min att gå det är nästan bara att traska neråt. Gå från stationen mot Chiswick highroad till du kommer till densamma, sväng vänster och gå tills du ser gatan Chiswick Lane sväng ner höger på chiswich lane och gå hela vägen ner till motorvägen och ta tunnel under den och du är vid bryggeripubben Mawson arms där man träffas innan touren. Du får dock inte snöa in dig på portern du måste prova Chiswick bitter på cask bara 3,5% alkoholhalt men riktigt rikigt bra.

Jag kommer att ge lite tips här nere sen på bra pubbar med.
ha det
Anders

När kommer bilderna?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tyvärr Thomas sår det här med fotografering inte min starka sida. Inte på grund av inkompetens i område, det handlar snarare om att jag har en total avsaknad av minne för att komma ihåg att fota. Men jag ska höra med svåger om han har några foton.

Anders

Coolers! jag är nyfiken som en björn

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio