Jag går också i pumptankar. Att hitta en liten billig magnetdriven cirkulationspump verkar vara väldigt svårt. Inget fel på Humles variant men 1700:- känns som lite mycket pengar.
Snål smålänning som man är tycker man att det borde finnas "billigare" lösningar.
Nej, ingen borrmaskinsdriven sak från Biltema eller Jula. Möjligen om man kan fixa en bättre drivning. Helst 230V men 12V går också bra tror jag, bara den orkar pumpa runt vörten utan problem. Sedan måste den ju tåla värme...hmmm..svårt.
Man har ju hört en del nämna pumpar från disk- eller tvättmaskiner. Har inte sett något konkret dock.
Rent allmänt verkar det pratas relativt lite om pumpar på svenska bryggforum. Finns det någon här (även alla ni tusentals bryggare som aldrig gör ett inlägg) som kan komma med lite tips på "billiga" köpepumpar eller DIY diton eller måste jag till slut krypa till korset och skänka mina sista korvören till Svante? 
Ok, jag har faktiskt redan köpt en pump....med en liten gnutta "hopp" om att den möjligen eventuellt utifall att kanske klarar kokande vört/vatten även om den otroligt dåliga bruksanvisningen mumlar något om max 70-80C på alla möjliga språk jag inte förstår. Endast 12V matning från ex. ett bilbatteri eller en fet transformator. http://www.conrad.se/?article=537454
Jag misstänker dock att mina förhoppningar är lite väl optimistiska när det gäller vad pumpen mäktar med... 
Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte