Humlegårdens plastkran

Är det någon mer än jag som har problem med humlegårdens plastkranar (artikelnummer 8037)? Jag använder "vanliga" plasthinkar från ÖB, och jag lyckas inte få det att sitta helt tätt. Har kranen i min ölkokare som består av en plasttunna, kran och ett vattenkokarelement. Vattenkokarelementet håller tätt, men vid plastkranan så läcker det väldigt väldigt lite. Vi pratar kanske en droppe/minut i rumstemperaturer. Det läcker dock mer ju varmare vätskan blir. Jag har använt flera kranar, och flera borrhål men problemet kvarstår. Har någon förslag på lösning?

2 Senast ändrad av Old Gowrie (2009-11-02 12:44:22)

Sv: Humlegårdens plastkran

akvariesilikon? Finns på Clas Ohlson. Använder det på min kylbag och fungerar alldeles utmärkt

Come to the Dark Side, we have cookies.

mina läcker om jag drar åt för hårt

tänkte säg samma sak. Man får inte dra åt dem för hårt. anväder dem på mina jäskärl
och har inte förlorat en droppe

Ahaaa, det var som fan. Blir att testa direkt! Har vridit åt så in i helvete

Messerschmidtfråga kanske - på vilken sida - utsidan eller insidan - har du satt packningen? (det ingår väl en sådan, eller...?)

Jag har packningen på insidan, har testat på utsidan med det gick betydligt sämre smile

Testade vrida åt med varierande hårdhet, men det läckte varje gång. Ska experimentera med olika tunnor och olika kranar idag och se om jag får det att funka på någon av dem

Jag har inte Humlegårdens kranar utan andra men principen är väl densamma - packningen ska sitta på utsidan annars läcker det troligen via gängorna - konstigt att det läckte mer när packningen satt på utsidan av hinken.

Hur nära botten på hinken sitter kranen? Sitter den för nära vinkeln i skarven till botten kan det bli svårare att få tätt. Men det bör man i och för sig ha märkt då det blivit svårt att dra åt muttern från insidan.

Sen kan väl också beskaffenheten på hinken resp. packningen ha betydelse. Eftersom hinkens yta är böjd bör packningen vara tillräckligt tjock och inte för hård för att täta till och/eller hinken inte för hård så hinken plattas till lite när man drar åt. Själv har jag jäshinkar och de ät ju rätt så tunna och mjuka och jag har inte haft några problem.

packningen ska naturligtvis sitta på utsidan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

då behöver bara dra åt lite

och bara dra åt med muttern och inte kranen

10 Senast ändrad av mangster (2009-11-03 19:26:17)

Aha, packning på utsidan och inte dra åt så in i helvete verkar fungera utmärkt. Internet räddar dagen igen!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/teh%20internet.jpg

hehehehe  lysande