Kylskåpsproblem

Hejsan
Jag har ett problem, efter att ha haft ett kylskåp stått och väntat i ladan hela vintern medan jag renoverade min egen lilla bryggkällare så brann startrelät upp vid uppstart, det var ju inget konstigt med det, utan jag bytte relä och det har därefter tickat på. Nu till mitt problem, kylen blir för kall, när den är vriden på lägsta ligger den på 4grader och har jag på halva ligger den på 1grad. Ett angenämt problem iof, men det är lite kallt.
Startrelät är ett Danfoss 103N0016 som är utbytes relä till 103N015 som satt där från början. Jag ska försöka redigera in bilder snart.. Jag har kollat kopplingschemat och tycker att jag har kopplat rätt, men Murphy´s lag...

Hur funkar det med externtermostat? Har för mig att jag har läst nåt om det här..

Nån i denna "Allsvetande Skräphög" kanske kan hjälpa mig?

//Mattias

Sv: Kylskåpsproblem

humles universal funkar ypperligt och som följer; koppla termostaten till väggen, kylskåpet till termostaten, ställ in kylen på "järnet", placera sensorn på valfri plats i kylen, i jäskärlet... på jäskärlet... som du känner för...  kan dessutom användas till styrning av lakvattenstemp, i ett RIMS el. liknande...
Bara att köpa med andra ord, du kommer inte att bli besviken smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Sv: Kylskåpsproblem

+1

Sv: Kylskåpsproblem

?

Sv: Kylskåpsproblem

lbfmalte skrev:

Nån i denna "Allsvetande Skräphög" kanske kan hjälpa mig?

//Mattias

lol

Sv: Kylskåpsproblem

lbfmalte skrev:

?

Antar att du syftar på mitt inlägg? smile Menade bara att det är mycket bra med Universaltermostat.

Som Flasktömmaren tidigare beskrev det:
Sätt in universaltermostaten i eluttaget på väggen.
Sätt in kylskåpet alt. frysboxens stickkontakt i universaltermostatens eluttag.
Ställ kylskåpets termostat på max, eller full patte, eller "järnet".
Stoppa in den lilla givaren som sitter via sladd på universaltermostaten i kylskåpet, där du vill att temperaturen ska avläsas.
Ställ in universaltermostaten på det temperaturspann du vill ha. Du väljer en "På"-temperatur och en "Av"-temperatur. T.ex "På" vid 12'C och "Av" vid 11,5'C. Då ska, om allt funkar som det bör, kylskåpet hålla en temperatur mellan 11,5-12'C. Typ.

Sen har jag fått för mig att man kanske vill plugga in även en timer i ellinjen, så att kylskåpet inte står på max i alldeles för långa intervall. Som när jag vill kyla min lagerölsvört från 22'C till 11'C till exempel. Det verkar slita på kompressorn, så att den efter ett tag börjar låta som en liten fiskebåt. Vilket i och för sig kan vara rätt mysigt... big_smile