Vetemalt som strular. Tips?

Tjo!
Här ska bryggas veteöl för första gången men jag har dock en fråga till er angående tillvägagångssättet.

Jag använder mig utav en hemmagjord bazooka till lakningen. Jag läste dock att dessa sätter igen ganska lätt när man använder vetemalt. Mitt recept består av 40-50% vetemalt och jag vänder mig nu till er om hjälp för hur jag ska göra så det inte sätter igen.
Sist jag bryggde på pale ale malt så täppte den igen så att jag fick laka och sleva runt i nästan två timmar innan vörten äntligen rann ut helt.
Så därför är jag orolig över denna bryggning.. men ett veteöl skall det bli!

Den vetemalt jag köpt är krossad.. om det spelar någon roll.

Mvh Oskar

Sv: Vetemalt som strular. Tips?

kan du förklara lite om hur du går till väga när du lakar.. låter som att du har mer problem än vad du borde med en "vanlig" mäsk...
annars rekommenderas en proteinrast till vetemalten.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Jag har bryggt veteöl på 50 % vete med just bazooka-screen utan att det satte igen. Om du har problem med att laka ur en mäsk på enbart kornmalt så låter det som att du ska börja med att titta över din utrustning.

Risskal är annars ett hett tips

Några saker att fundera över -

1.
Krossar du den övriga malten själv?
Om du gör det så testa att köra en grövre kross.
Kolla på skalen efter krossningen, är det många "hela" skal kvar, eller är de till största delen sönder?

2.
Hur är bazookan konstruerad, kanske kan den förbättras eller kanske den bör bytas ut helt?

3.
I vilken hastighet lakar du?
Börjar du laka för snabbt så kan det sätta igen, dessutom riskerar du att inte få med allt godis ut.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av imsogreen (2009-10-29 19:16:31)

Tack för snabba svar!
Måste tillägga att jag inte har bryggt på helmalt många gånger så jag har inte riktigt fått in snitsen med rätt flöde och slangklämma och grejer till lakningen. Men ölen blir riktigt god ändå. Speciellt den senaste som krånglade.

Thomas:
1. Jag har bara köpt färdigkrossad malt när jag bryggt eftersom jag inte har införskaffat någon kross.. och är lite lat.

2. Bazookan är byggd av ett aluminiumnät, från en bilreperatör, och fäst med slangklämma på ett kopparrör som leder upp ur lakkärlet och där skarvad med en slang. (Tänk dig ett L typ (L)... där foten är bazookan och ryggen är kopparröret) Jag ska fundera på att föbättra den och kan återkomma med resultat efter bryggningen ifall allt går åt skogen.

3. Allt godis har jag fått ut till min stora lycka och även lite mer än beräknat ibland men du kan nog ha rätt i att jag har lakat för snabbt så att det satt igen direkt. Jag hann knappt recirkulera de första litrarna innan häverteffekten stannade upp. Då blev det kladdigt och tråkigt och vört i fel strupe. Hulk!

Tackar alla för tipsen. Ska notera och rekonstruera min utrustning något.

Så du har ett rör som går upp ur kärlet och du lakar genom att häverta upp vörten? Jag vet inte, men spontant låter det som en dålig idé. Vad du vill göra är att ta upp ett hål längst ner på sidan av kärlet och dra ditt rör därigenom (aningen förenklat – det finns gott om trådar på forumet om hur man bygger ett lakkärl).

http://hem.bredband.net/hugfor/bryggeri/img/barleywine2t1.png

Med en bazooka-screen så tror jag inte att du ska oroa dig för flödeshastigheten. Jag satslakar, vilket innebär att jag låter vörten rinna för fullt, och jag har inte upplevt att mäsken satt igen – ens för veteöl.

Tack för tipsen och den fina bilden!
Det blir ju samma effekt av det hela förutom att jag måste häverta igång lakningen och du behöver bara vrida på en kran. Orsaken till varför jag byggde min bazooka är för att jag skall kunna välja vilket/vilka kärl jag vill mäska/laka ur. Så det är bara att flytta min bazooka till det mest passande.
Första gången jag mäskade in så gjorde jag det i en kylväska men den höll tyvärr inte värmen och temperaturen sjönk alldeles för fort. Därför bestämde jag mig för att använda mig av något som fick plats i min ugn (det gjorde inte kylväskan oturligt nog) Det var en 22l kylväska.

Jag ska försöka få tag i en mindre kylväska på typ 10-15 liter. Så skall jag bygga en sån snygg som du har där.
Tack igen!

Spontant så är hävert lakning inte alls så dåligt.
Jag tror man får ut mer vört än med en bazooka med tappkran.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jo, visst får jag nog ut några deciliter till men det största besväret är fortfarande att min bazooka verkar sätta igen ganska lätt.
Dock tror jag att felet är kopparrörets eftersom jag har två 90 graders vinklar som är lite för snäva och där kan det sakta ner flödet litet.
Gjorde en ny sådan idag med lite bättre böjar som ska testat vid nästa råvaruleverans.