Vörtstyrka och humlingsschema

Funderar lite på det här med aromhumle, smakhumle och hur den eventuellt förändras i olika vörtstyrkor.

När det gäller bitterhumlen är det relativt lätt att korrigera med t.ex promash så man får det rätt. Men ändras upptagningen av arom och smakämnen i olika vörtstyrkor?

Jag brukar alltid ha i ungefärligt samma mängd humle i smak och aromgivorna. 10-20 gram för att variera från märkbar till tydlig och torrhumling 20 gram om jag verkligen vill ha en tydlig doft och smak.(skulle jag lagra en amerikansk IPA längre än 6 månader skulle jag nog våga mig på 25-30 gram i alla smak, aromgivor)

I de böcker jag har görs ingen utalad korrigering av arom och smakhumle i förhållande till vörtstryrka så ska jag ignorera detta när jag formulerar recept?

2 Senast ändrad av Kenneth (2004-12-22 08:52:26)

Sv: Vörtstyrka och humlingsschema

Om jag förstått det rätt så undrar du om smak och arom utbytet ändras beroende på vörtstyrkan?
Kort svar, det gör det säkerligen eftersom nästan alla ämnen interagerar på ett eller annat sätt i ölbryggningen. Frågan är dock hur mycket och åt vilket håll (mer eller mindre?).

Med ökad vörtstyrka kommer i regel också högre alkoholhalt, högre restsötma och mer estrar och fenoler. Detta bidrar till att dölja humlesmak och arom som ofta är mer subtila. Så vill du ha relativt lika mycket humlearom och smak i ett starkare öl jämfört med ett svagare öl så ska du troligen kompensera genom att öka mängden humle.

Hur mycket är lite svårt att säga. En ansats är att anta ett enkelt linjärt förhållande mellan gram humle/liter och vörtstyrkan i Öchsle.
För dig som inte vet vad Öchsle är så är det samma som OG - 1.000

Exempel där vi tar nummer 1 som referens:
Öl #1: 40 Öchsle och 1 gram humle/liter för smak resp. arom
Öl #2: 60 Öchsle ger 1,5 gram humle/liter (60/40 = 1,5)

Som Fredrik brukar säga. Det kan underlätta att utgå från ett antagande och därefter korrigera än att inte ha något att utgå ifrån.

Snart är det jul och då ska jag dricka upp mina Traquair Jacobite ale som jag köpte i Skottland i somras smile

Intressanta frågor! Smak och arom humlingen är den del av bryggning där jag känner mig mest varit ute och cyklat hittils, jag har länge haft lite halvunderliga toner mina tidigare  öl som jag slutligen kommit fram till kommer från humlen. Jag gjorde just därför ett ryck för ett tag sedan och försökte läsa lite vad andra skrivit omhumle för att lära mig mer

Jag har egentligen inget vettigt att komma med, utan mest spekulationer, men eftersom det kom på tal här kan jag nämna lite av det jag lekt med, det är dock ganska nördigt så det allmänna intresset är kanske begränsat men iallafall... (varning)

Jag försökte mig på en enkel modell som bygger på följande antaganden/förenklingar

- alla ämnen i humlen löses i vörten med första ordningens kinetik, vilket är den enklast möjliga, dvs A (fast i humle) -> A (löst i vört)

- alla ämnen väl i vörten transformeras via att nätverka av första ordningens reaktioner mellan varandra

A <-> B
  B <-> C
  A <-> C
  etc..

Dvs tex. alfa-syra(humle) -> alfa-syra(vört)
           alfa-syra(vört) -> iso-alfa-syra(vört)

För isomeriseing av alfa syror.

etc.

Sedan vilka dessa reaktioner eller ämnen tycks är så pass komplicerat att det kanske skulle kräva ett helt eget litet projekt för att utredas.

Varje ämne löses i vörten med olika hastighet, och varje ämne har sedan även olika stabilitet under koket.

Instabila ämnen antingen ångar bort eller transformeras till andra mer stabila ämnen (fast med helt annan smak/arom).

Vissa ämnen finns i humlen från börja och det handlar bara om att extrahera dem och hindra den från att försvinna genom för långa koktider.

Vissa ämnen finns inte i humlen, utan bildas genom transformationer av andra ämnen under själva koket. Dessa ämnen tarvar en viss koktid för att framträda.

Sen finns det säkert kombinationer av ovan.

För att genomföra detta krävs att man

1) identifierar de mest n st relevanta smak och arom, och ev (mellanprodukter till) smak och aromämnen.

2) identifierar transformationerna mellan dessa, vilken i praktiken skulle kunna vara i enklaste fallet en nxn matris.

Detta verkar ganska omfattande och kräva mycket experiment, eller erfarenhet (som jag inte har), men för att testa idén slängde jag upp några låtsas ämnen, och försummande transformationerna.

Kurvorna ser rätt roliga ut smile men det blev nåt sånt här...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/kok.jpg

Om man någon gång i framtiden får ordninge på det och kan justera in modellen borde man kunna använda den för att simulera hur smak och arom profilen med humlegivorna.

Jag tittade även igenom en lista på analys av 10 olika humlesorter för att desperat försöka hitta ett mönster eller samband mellan några av paramterarna alpha/beta syror, humulon/cohumulone etc men misslyckades. Det tycks inte finns några enkla samband, utan man måste nog värdera alla egenskaper hos varje humle var för sig.

Har någon märkt någon smakskillnad på pellets eller kottar eller vad det brukar heta? Jag har kört pellets hittils, vet inte varför egentligen.. mest för att det står först på humlegårdens lista? smile Blir det annan smak av kotter tro?

/Fredrik

Sen kan man ta hänsyn till ännu fler variabler. T.ex hur intenvsiv jäsningen är. En mer försiktigt jäsning bör innebära att ölet skummar mindre under jäsningen och att koldioxiden som bildas inte bär bort lika mycket av smak och aromämnerna.

Men det är nog sant att man måste ta hänsyn till vörtstyrkan för att balansera smaken. Fast där är det lättare att ta hänsyn till förväntad smak än vörtstyrka i sig.

Tror själv varken att smak eller arom skiljer sig nämnvärt för pellets, puckar eller kottar. Men de olika formerna har olika fördelar och nackdelar. Puckar och kottar kan man koka i påse och få bort, pellets kan man få bort med whirlpool och man får bättre utbyte.

Som det är nu föredrar jag pellets men jag håller på att bygga ett helmaltssystem där jag nog tänker använda mig utav kottar för att via en falskbotten eller liknande i kokkärlet sila vörten genom det lager av humle som då blir. Borde funka iaf.