Sv: Bilder från dagens bryggning

Har det senaste året bryggt å tappat ca 20 backar. Å bara 1 flaska har fått mögel. Eller va det var. men jag vet vilken flaska det var, då jag inte fick den ren å chansade på att det var nåt inne i glaset.
Jg kör klorin å sen sköljer. Inte alltid jag använder klorin heller om dom nyss är använda, då jag alltid sköljer ur dom direkt. Spolar då bara med hett vatten.
Men visst KAN det hända att nån blir infekterad.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

thobbe skrev:

Jag kör ölflaskor från glaskrossen 5 ggr i diskmaskinen på jobbet (85 grader) passar ypperligt att stoppa ner i de gula diskbackarna. Sen sätter jag aluminiumfolie över flaskorna ock kör dom i ugnen i 130 grader i 70 minuter. Då har jag ett lager med flaskor redo att använda för bjudöl. Väldigt bra löneförmån tycker jag=)

Helt klart, skulle göra det samma om jag inte pendlade med tåg till mitt jobb.
Fast å andra sidan så är dom vana vid svenskar med ölbackar på öresundstågen wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Kör 33cl, 50cl, 70cl samt några 1l för långlagring och bjudning, kör själv bara 12-15liters satser så det blir inte så många flaskor att rengöra.
Jag kör mina i diskmaskinen eftersom de blir urdruckna, inför bryggning tvättar jag ur dom en gång till samt kör dom i ungnen.
Alla har sitt sätt som passar dom bäst, huvudsaken bet blir god dricka...

Babystep Brewery.

Själv ska jag försöka lägga rabarber på 1 låda 25cl flaskor.
Tänkte att det kunde vara lagom storlek när man brygger en ex. imperial stout eller liknande.
Förhoppningsvis varar den lite längre än om man tappar den på 50cl wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Fick en drös flaskor utanför en restaurang där de använde mycket 25cl flaskor som är utan pant. De fungerar mycket bra till alkoholbomberna. Ibland kan det kännas lite väl med 0,5l Imperial Stout särskilt när det är bjudning.