Första dubbeln

Jag fick inspiration medan jag satt och smuttade på en Corsendonk Pater och började snickra på ett recept. Jag har aldrig bryggt något belgiskt förut så jag är ute på lite hal is. Kollade runt en del och kom fram till följande receptförlag:

Blue Shemale (Belgisk dubbel, inte nödvändigtvis lik chimay... Någon måste ha kommit på det namnet innan va? smile)

Till ~8 liter

est OG:    1070
est FG:     1014
IBU: 27

Mäskmetod: Infusionsmäskning

Mängd[kg]    Extrakt            Mängd[%]
2                  Pale ale malt        78,9%
0.20            Caraamber        7,9%
0.12            Crystal            4,7%
0.016          Pale chocolate malt    0,6%
0.2            Muscuvadosocker        7,9

Mäsk    Rast            Temp[C]        Tid[min]
-    Försockringsrast    64        90   

Mängd[g]    Humle                Tid[min]
28        Saaz 3.3%, kottar        60
5        Koriander            5

Primärjäsning: 1214 Belgian Abbey alt uppodlad bottensats från chimay.

Hur ser det ut? Blir det en dubbel av detta?

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Första dubbeln

Hej.  Vet inte om det blir likt en Corsendonk (fy bövlar vilket gott öl det är), men det blir nog ett gott öl.  Tror inte att Corsendonk använder Chimay-jäst, men gedet ett försök.  Färgen enligt ditt recept hamnar på cirka 33 EBC vilket borde vara rätt för Corsendonks mörka.

Vad du kan göra är att droppa pale choco och ersätta med 150 melanoidinmalt. Så får du en mera rund maltsmak kanske?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Första dubbeln

Jag tycker inte du ska ta port pale choc. den är suverän att "krydda" öl med.
I små mängder lyfter den ölet  utan att ge någon jolmig chokladighet som vanlig chokladmalt kan ge.
Koriander är också bra för att ge den kryddighet som finns i Corsendonk.

Sv: Första dubbeln

Ja Corsendonk Pater är riktigt fin. Har inte testat deras andra öl än men ska göra det vid tillfälle. Köpte min flaska från barleywine i köpenhamn, just den dagen hade han den som provsmakning.

Jag tänkte att koriandern kanske kan kompensera för den inte så kryddiga chimayjästen. Jag är lite osäker på mängden dock, vill inte att man ska tänka "koriander" när man dricker den samtidigt vill man inte ta för lite så att det inte märks alls.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Första dubbeln

5 gram på 8 liter är nog rätt lagom.
Koriandersmaken dämpas med tiden, så den kommer att gå från att vara rätt tydlig när ölet är ungt, till att bli mer och mer subtil allteftersom ölet åldras/lagras.

Sv: Första dubbeln

Ok. Det låter bra.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Första dubbeln

Bryggde den här förra helgen. Det blev 20g 5,2% styrian goldings istället för saaz och jag la i koriandern vid 5 min istället eftersom min kylning tar ett tag och jag låter koriandern ligga i under kylningen.
OG landade på 1070 som planerat. Ungefär 7,7 liter vört.

Använde mörkt muskuvadosocker.

Jag smackade Wyeast 1214 paketet ca 24h innan jag la i den i vörten och den hade svällt upp bra. Jäsning på 19-20 grader C, det tog 3-4 dagar för den att jäsa ut.

Återkommer med resultat när den är klar smile

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

8 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-01 09:57:05)

Sv: Första dubbeln

Kul.  Hur tyckte du färgen blev?  Blev den så som du önskat?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Första dubbeln

Ja den hamnade rätt. Innan jag la i muskuvadosockret var den alldeles för ljus men efter sockret hade kokat i 5min mörknade vörten nämnvärt. Vörten smakade väldigt gott, hade kunnat dricka en halv pint  wink

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

Sv: Första dubbeln

Nu har jag provsmakat första flaskan. Jag är väldigt nöjd, den blev riktigt god. Någon liten kryddighet från koriandern har den, men nästa gång tar jag nog i lite mer, kanske 7-8g. Den blev lite för ljus också, nästa gång kanske jag har i lite dark crystal också. En stadig halv centimeter hög krämvit skumkrona vägde upp lite av färgbesvikelsen wink

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.