1 Senast ändrad av Snej (2009-11-01 11:29:31)

IBU-formler

Jag har nyss skaffat mig Beer Smith för att underlätta receptmakandet. Jag har dock inte förstått, eller snarare bestämt mig för, vilken formel jag ska använda för beräkning IBU. Valet av formel ger enormt utslag på resultatet - min Barley Wine ger 66,9 med Garetz 93,3 med Tinseth och 110 IBU med Rager-formeln! Visst, så länge man använder samma formel är ju ölen inbördes jämförbara, men i recept står det ju långt ifrån alltid vilken formel som använts för att beräkna IBU. Dessutom finns det ju riktlinjer/tips för förhållandet OG - IBU som blir svårt att förhålla sig till om formlerna ger så olika resultat! Vilken formel, om någon, är mest vedertagen i bryggarkretsar? Är det olika i Europa och USA (som vanligt)?

Sv: IBU-formler

Vilken formel som används i receptet är väl egentligen inget problem om man ändå följer receptet, mängderna är ju specade då. Själv kör jag den gyllene medelvägen med Tinseth om jag konstruerar egna recept, vi bor ju i mellanmjölkens land. IBU är ett ganska oexakt mått och i många öl hamnar man förmodligen en bit ifrån de teoretiska värdena ändå beroende på alla parametrar som påverkar. Barley Wine kan du kruta på med mycket humle för att kompensera fylligheten/maltsötman och alkoholstyrkan. Den långa lagringen Barley Wine och andra mycket starka öl behöver påverkar även humlens effekt på ölen, efter ett år tappar man ca 25% av IBU:n. Om man vill spara lite på bitterhumlen och om man använder maltextrakt i vörten så kan man låta maltextraktet koka med de sista 15min av koket för att få bättre verkningsgrad.

Tinseth är vad jag förstår den genomgående vedertagna formeln för icke utspädda AG-bryggder.  För öl som man måste späda ut efter bryggningen används hellre Rager. 

Garetz känner jag inte till.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ja det är klart, så länge humlemängderna är angivna så spelar det ju mindre roll. Men om man bara har IBU att gå efter blir det svårare. Jag har också kört på Tinseth än så länge, mest för att den är default i Beer Smith. Barley Winen är förresten redan bryggd (93 IBU med Tinseth som sagt) och ligger på sekundären för att gotta till sig...

Tack för svaren!